Wonderfour

Webbyrån för tidnings-branschen

Vi på Wonderfour har sedan vi startade 2010 profilerat oss som webbyrån / digitalbyrån för tidningsbranschen. Vi har under åren hjälpt många redaktioner att ta steget från papper till digitalt. Den digitala editionen som för några år sedan kanske sågs som den fula ankungen och ett nödvändigt ont har snabbt blivit det som kan rädda affären i en värld där papperstidningen som produkt i de flesta fall har ett passerat bäst före-datum. Den digitala satsningen är nu framtiden.

På Wonderfour vet vi att det ställs annorlunda krav på oss i framtagandet av redaktionella webbplatser och digitala editioner av tidningar jämfört med när vi producerar b2c och b2b. Ofta är kraven högre, både vad gäller strategi, struktur, UX och förvaltandet av ett starkt varumärke som levt länge hos läsaren. Samtidigt är få andra projekt lika stimulerande, utvecklande, utmanande och roliga att sätta tänderna i.

CAP&Design signerad digitalbyrån Wonderfour
CAP&Design är en av alla webbtidningar som vi på Wonderfour formgivit och utvecklat. Nominerade till Tidskriftspriset Årets Digitala Tidning 2015. Nominerade till Svenska Publishingpriset Bästa webbtidning 2016.

Några av den digitala tidningens specifika behov:

  • Hög uppdateringsfrekvens och tempo
  • Hög läsbarhet och genomarbetad typografi
  • Många typer av innehåll kräver flexibla mallar
  • Tidseffektiv och intuitiv publicering
  • Redaktionell kontroll över alla typer av innehåll
  • Smidig och anpassad annonshantering
  • Snabba laddningstider trots stor mängd text, bilder, video, feeds…
  • Tät integrering med sociala medier och enkel social spridning
  • Skräddarsydda betallösningar (låst material bakom betalvägg, prenumeration, medlemskap etc.)

Smarta redaktionella hjälpmedel vid webbpublicering

För att möta de krav som tidningar och publicister ställer på oss har vi tagit fram en serie verktyg och funktioner som ska göra arbetet lättare för redaktionen, redaktören och den enskilda skribenten. Gemensamt för alla dessa verktyg är att de är skräddarsydda WordPress-plugins/widgets som enkelt installeras, optimeras och aktiveras i det befintliga administrationsgänssnittet.

Några av de smarta redaktionella verktyg i WordPress som vi på digitalbyrån Wonderfour utvecklat är:

  • BuddyBlurber – Puffhantering. Skapa puffar av så gott som alla typer av innehåll.
  • BuddyFrontPage – Redaktionell styrning av Ettan/startsidans innehåll genom drag & drop
  • BuddySocial – Redaktionell kontroll av användargenererat innehåll från sociala medier.
  • Buddymailman – Enkel integration av publicerat innehåll med nyhetsbrev.
  • BuddySEO – Realtidsutvärdering av en artikels sökmotoroptimering.
  • BuddyFeedback – Hämtar relevant information från Google Analytics och ger realtidsfeedback på vilket innehåll som fungerat bäst och vilket innehåll som borde publiceras med avvägning efter de mål som redaktionen själva satt upp
  • BuddyStats – Interaktiva grafer och diagram.
  • BuddyMaps – Kartdata från Google Maps API kopplat till redaktionellt innehåll för att levandegöra artiklar, budskap och data.
  • BuddyOutlook – Integration med MyNewsDesk för att omvärldsbevaka särskilda taggar, områden och kategorier.

Att mäta eller inte mäta, det är aldrig frågan

Det finns idag inga ursäkter för att inte snegla på graferna som Google Analytics hela tiden presenterar för oss. Vad väljer vi att prioritera? Är det unika sidvisningar eller spenderad tid per besök? Vad är mest relevant för mina annonsörer? Oavsett vilket älskar vi på Wonderfour att få tydliga mål att arbeta mot, mål som kan mätas. Vi kan hjälpa dig att sätta upp mätmålen. Vi kan hjälpa dig att läsa av datan. Vi kan hjälpa dig att dra slutsatser av datan och leverera de förändringar av er redaktionella webbplats / webbtidning som datan indikerar kommer att krävas.

WordPress som plattform för digitala publikationer och webbtidningar

Vi på Wonderfour har valt att specialisera oss på WordPress som plattform. Vi får fortfarande frågan om WordPress kan hantera den mängd innehåll, de avancerade funktioner och den layout och struktur som en digital tidning idag kräver. ”WordPress var ju från början tänkt som ett bloggverktyg och det är ju dessutom gratis?” Svaret är enkelt. Ja. Vi kan få WordPress att fungera, se ut och agera precis hur vi och vår beställare vill. WordPress är ett kraftfullt verktyg som hela tiden lockar till sig fler informationstunga och redaktionellt styrda webbplatser. WordPress har dessutom många fördelar vad gäller dess inneboende sökmotorvänliga struktur, dess enkla användargränssnitt och snabb time-to-market, alltså tiden från idé till realiserad funktionalitet.

Några exempel på digitala tidningar och digitala magasin där vi använt WordPress som plattform: Idrottsforskning.se / Hotellrevyn.se / Biblioteksbladet.se / CAP&Design / Senioren.se

Wonderfour webbyrå webbtidning
Extrakt – som vi på Wonderfour tagit fram – har vunnit Svenska Publishingpriset 2015 – Journalistikpriset, Vunnit Svenska Publishingpriset 2014 – Bästa Webbtidning samt var en av tre nominerade till Tidskriftspriset 2013 – Årets Tidskrift Digitala Medier.

Från papper till digitalt – hur ont ska det göra?

Oavsett om ni idag har planer på att helt byta plattform från en tryckt publikation till en helt digital produkt, eller om ni ser den digitala produkten som ett komplement till er existerande papperstidning har vi på Wonderfour stor erfarenhet och många bra idéer. Steget kan kännas stort och om det handlar om att också lägga ner en befintlig pappersprodukt så finns säkert en viss inneboende negativism, en sorg och osäkerhet samt ett naturligt motstånd från många i organisation och kanske också bland läsarna. Vi vill fungera som ert bollplank under hela processen. Vårt motto är ”Din digitala bästis”. Vi vet att frågorna kan vara många och osäkerheten stor…

Vanliga frågeställningar från kunder till oss som digitalbyrå inför övergången till digitalt är:

Hur mycket bör den digitala editionen efterlikna den tryckta tidningen? Hur läser användaren på nätet? Kan vi/ska vi använda samma innehåll i båda utgåvorna? Vilka är de det digitala mediets styrkor och svagheter? Vad kommer det att kosta och hur mycket pengar kommer vi spara? Hur agerar en tidning i sociala medier?

 

I slutändan är det ganska enkelt:

  1. Skapa den bästa möjliga plattformen för nyheter, artiklar och redaktionellt material för läsaren.
  2. Skapa en intuitiv, kraftfull och snabb publiceringsplattform för redaktionen och skribenten.
  3. Skapa en innovativ och funktionell marknadsföringsplattform för annonsören.

 

Sedan starten 2011 har vi på Wonderfour (som tidigare hette W4) utvecklat bland andra dessa webbtidningar / digitala magasin:

  • Idrottsforskning
  • Hotellrevyn
  • Sulkysport
  • CAP&Design
  • Biblioteksbladet
  • Lärarnas Tidning
  • Senioren
  • Arbetsvärlden
  • Läkartidningen
  • Extrakt
  • Accentmagasin
  • Resurs
  • Finansliv
  • Curie
  • Riksdag & Departement
  • Dagens Samhälle
  • Besöksliv
  • Publikt
  • Veteranen
  • Tandlakartidningen
  • Svensk Farmaci …

 

Så vad väntar ni på? Hör av er idag så att vi gemensamt kan formulera och realisera er digitala redaktionella satsning! Hör av dig till Lena Fischer, vd & projektledare, på 070-710 83 43 lena@wonderfour.se

SparaSpara

SparaSpara

CASE_

Söker du en digitalbyrå med design thinking? med agilt dna? med teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu. Kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.

lena@wonderfour.se

+46 70 710 83 43

Bli kontaktad

Tack!

Vi kommer höra av oss till er så snart vi kan.
👍
hej!
Jag godkänner att ni sparar mina kontaktuppgifter.