Därför älskar vi WordPress!
80 miljoner sajter kan inte ha fel - WordPress är den ledande webbplattformen. Gratis, öppen källkod, sökmotorvänlig struktur, användarvänligt gränssnitt ...
När Matt Mullenweg som 19-åring vid University of Houston skulle uppdatera sin blogg irriterade han sig över bristerna i det publiceringsverktyg han använde. På sant entreprenörsmanér skapade han sitt eget system för att få funktionerna han önskade. Grunden till WordPress var född, innehållshanteringssystemet som nu tio år senare driver en av sex webbplatser på Internet.
WordPress startade som en plattform för att hantera och publicera bloggar. Det har gjort att många fortfarande tror att det är allt WordPress klarar av, sanningen är en helt annan. Idag är WordPress ett fullskaligt innehållshanteringssystem som kan användas som plattform för i princip vilken typ av webbplats som helst. Faktum är att drygt 60% av de webbplatser som använder WordPress inte är bloggar. Ett innehållshanteringssystem eller Content Management System (CMS) är det gränssnitt som låter användaren/administratören uppdatera och ändra utseende på en webbplats utan kunskaper i till exempel HTML eller CSS.
Öppen källkod
En av de viktigaste styrkorna och nyckeln till framgången för WordPress är att den är open source, det vill säga har öppen källkod. Med det menas att koden är tillgänglig och fri att använda, läsa, modifiera och distribuera för den som vill. Praktiskt betyder det att WordPress sedan starten har utvecklats gemensamt av tusentals utvecklare som hela tiden bygger ut funktionerna i systemet. Det skapar en stor trygghet för den som väljer plattformen i och med att nya tekniker hela tiden integreras – något som ofta upplevs som ett stort problem med andra mer slutna CMS på marknaden.
Den inbyggda skalbarheten är en annan viktig aspekt. Idag krävs av många webbplatser att de ska kunna uppdateras av många användare, ofta samtidigt, alla med sina egna roller och olika typer av administratörsrättigheter. Där har WordPress en stor fördel i och med sin förankring i bloggen och dess fokus i att vara ett verktyg för skribenten.
Gratis är gott
Med tanke på den oerhörda mängd webbplatser som idag drivs på WordPress kan man tänka sig att Matt Mullenweg i likhet med många andra Internetentreprenörer badar i pengar. Så är dock inte fallet. Företaget Automattic som Mullenweg grundade 2005 och som äger WordPress räknade med att omsätta cirka 45 miljoner dollar under 2012. Det kan låta mycket, men satt i relation till marknadsandelarna är det småpotatis. Den viktigaste anledningen till det är att WordPress som plattform är helt gratis att använda och utveckla för.
Därför har vi valt att arbeta med WordPress
Som digitalbyrå har vi tittat på de flesta systemen på marknaden och hittills har vi inte hittat ett CMS som är lika flexibelt, lätt att administrera och snabbt att utveckla i som WordPress. Att uppdatera och administrera en webbplats ska vara kul och intuitivt. Det är grunden till att hålla en webbplats levande, och det får man på köpet. Sen finns ju andra viktiga aspekter som till exempel den inbyggda logiska strukturen på publicerat innehåll som Google och andra sökmotorer älskar.
Andra aktörer
För den som ser open source som en förutsättning för ett bra CMS finns flera stora aktörer att välja bland. Några av dessa är Drupal, Mambo/Joomla och Typo3.
WordPress i siffror
- 80+ miljoner webbplatser
- 100.000 nya WordPress webbplatser varje dag
- 48% av de mest besökta bloggarna drivs på WordPress enligt Technorati
- 53,8 % av CMS-marknaden
- 29.000+ plugins (fristående tillägg för ytterligare funktionalitet) finns tillgängliga att ladda ned – de flesta gratis – från WordPress.org
Under de år vi arbetat med WordPress som CMS har vi många gånger fått kämpa hårt för att först övertyga beställaren om att WordPress klarar att leverera. Särskilt när det gäller webbtidningar med sina speciella krav på annonshantering, rollhantering etc. Ett bra sätt att sälja in WordPress har alltid varit att peka på några av de redaktionella webbplatser som redan valt WordPress, exempelvis TechCrunch, New Yorker, Variety, MTV News, Best Buy, Fortune, Time …
Skräddarsydda widgets
Vi på digitalbyrån Wonderfour har utvecklat ett stort antal smarta widgets skräddarsydda för redaktionella webbplatser och digitala tidningar/webbtidningar.
› Läs mer om våra widgets här
Vill du veta mer hur vi på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm kan hjälpa er med er webbplats / hemsida i WordPress? Hör av dig till vår vd & projektledare Lena Fischer på +46 70 710 83 43 eller lena@wonderfour.se