Wonderfour

Insikt_ 2019.02.18

Därför bör tidskrifter vara aktiva i sociala medier

Därför bör tidskrifter vara aktiva i sociala medier

Ni har redan en webbplats – så varför ska ni sätta igång med sociala medier? Det korta svaret är att det är där er målgrupp finns. Men var börjar man och vilka kanaler ska man satsa på? Och är det värt det?

Varför sociala medier?

Idag är de allra flesta svenskar mer eller mindre aktiva i sociala medier, gammal som ung. Det innebär att just era läsare, eller framtida läsare, med största sannolikhet också finns där. Här finns det alltså stora möjligheter att interagera med er målgrupp samtidigt som ni driver mer trafik till webbplatsen! Ni kan snabbt få respons och feedback på ert innehåll och skapar en personlig relation till läsarna. Dessutom har ni möjlighet att se vilket innehåll som engagerar era läsare utifrån vad de gillar och kommenterar.

I sociala medier finns det också stort utrymme att visa personlighet och transparens i sin kommunikation. Utnyttja det och bjussa på er själva! Detta i kombination med relevant och snyggt innehåll skapar ett starkare varumärke och bredare varumärkeskännedom.

Behöver vi finnas i alla kanaler?

Nej. Det finns en hel uppsjö av sociala kanaler där ute och att ge sig på alla på en gång är inte en bra idé. Fokusera istället på riktigt bra innehåll i färre kanaler. Lägg tid på att hitta vilka kanaler som fungerar för just er och var just er målgrupp befinner sig för att mest effektivt nå ut med ert budskap. Instagram och Facebook är två av de största kanalerna där många företag satsar på sina sociala medier. Men vad ska ni egentligen lägga upp för innehåll? Det som är så perfekt är ju att ni redan har innehållet! Ni behöver bara förpacka det snyggt och anpassat för de olika kanalerna.

På Instagram bör fokus ligga på det visuella uttrycket. Enhetliga bilder, korta filmklipp och korta texter med enkla budskap och avslappnad tonalitet fungerar bäst här. Gör inlägg av era artiklar och dela med er av intressant fakta och nyheter inom ert ämnesområde. Här handlar det om varumärkesbyggande, så lägg tid på inläggen och gör hellre få bra än många halvbra.

På Facebook gynnas ni av ett mer variationsrikt flöde med alltifrån bilder, filmklipp, delade artiklar, länkar och grafiskt material. Facebook gillar aktiva användare så våga sätta igång diskussioner och skapa engagerande innehåll som gör att era följare blir benägna att kommentera och gilla. Kanske dela med er av en nyhet och fråga vad följarna tycker eller starta en omröstning.

 

Hur hittar följarna till oss?

Det är en sak att sätta igång med inlägg i sina sociala medier, men hur får ni användarna att hitta till just er? Till att börja med; bli inte besatta av antalet följare. Viktigare än antalet följare är engagemanget, alltså mängden kommentarer, gillamarkeringar och delningar. För att få engagemanget är det viktigt att alltid tänka utifrån sin målgrupps perspektiv; vad tycker de är intressant? Efter ett tag kommer ni även märka vad målgruppen gillar och inte gillar och kan bygga vidare ert innehåll utifrån det. Posta också innehåll regelbundet, det gör att ni behåller era följare.

För att få folk att hitta till er kan det vara en bra idé att investera i annonsering i sociala medier. Då fångar ni upp folk som inte hade hittat till er annars. Annonsering är dock något som kräver mycket tid och kunskap för att lyckas med. Vi rekommenderar därför att ni tar hjälp av någon utomstående för att nå bäst resultat. Sociala medier förändras ständigt och det är viktigt att hålla sig uppdaterad om förändringar, algoritmer, trender etc. Detta kräver många timmars arbete för att upprätthålla och för att lyckas i det långa loppet.

Sammanfattningsvis är sociala medier den perfekta kanalen för att driva trafik till er webbplats samtidigt som ni bygger upp ert varumärke och skapar en relation till era läsare. Det behöver inte vara särskilt svårt, men det tar mycket tid och krävs noga planering för att lyckas. Att investera i hjälp från en byrå med social medie-kompetens kan därför vara ett utmärkt alternativ. Läs mer här om hur vi som byrå kan hjälpa er med sociala medier.

Lite inspiration från tidskrifter som lyckats med sina sociala medier:

Tidningen Ridsport

Syretidningarna

Dagens Nyheter

Behöver ni hjälp med era sociala medier, er digitala affär eller att bygga er nästa fantastiska webbplats eller digitala tjänst? Hör av er till Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm. lena@wonderfour.se / 070-710 83 43.

Till er tjänst
Är vi rätt digital byrå för er? Kontakta Lena Fischer, Head of New Business, så tar vi reda på det.

+46 70 710 83 43
lena@wonderfour.se
Digitala insikter
Tankar, inspiration & insikter från oss på digitala byrån Wonderfour som med ojämna mellanrum droppar rakt ner i din mailbox.
CASE_

Söker du en digitalbyrå med design thinking? med agilt dna? med teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu. Kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.

lena@wonderfour.se

+46 70 710 83 43

Bli kontaktad

Tack!

Vi kommer höra av oss till er så snart vi kan.
👍
hej!
Jag godkänner att ni sparar mina kontaktuppgifter.