Insikt_ 2018.09.06
”Kan en byrå verkligen hantera våra sociala medier?”
Ibland kan det vara jobbigt och nervöst att lämna över sitt innehåll och sina sociala medier till en extern byrå. Hur går det till och hur ska man tänka? Hur ska en extern byrå kunna förstå och kommunicera med det innehåll som ditt företag kan bäst? Vi listar de vanligaste frågorna och besvarar dem!
”Är det värt att anlita en byrå för att ta hand om våra sociala medier?”
Det spontana svaret är ja, men det beror naturligtvis på – har ni en eller flera anställda som har kompetensen och arbetsuppgiften att ta hand om era sociala medier så är det kanske inte ekonomiskt försvarbart att även anlita en extern byrå. Men om den anställde inte har tid avsatt, eller kompetensen och de verktyg och utrustning som behövs för att göra uppgiften fullt ut, så är det absolut värt det.
Ett företag kan även behöva inspiration inhouse och hjälp med att dra igång arbetet med sociala medier.
Ett företag kan även behöva inspiration inhouse och hjälp med att dra igång arbetet med sociala medier. Ibland kan det även vara bra att anlita en extern byrå i en kortare period för att producera och publicera innehållet för att verkligen sätta grunden för den anställdes arbetsrutiner och innehåll i sociala medier. I perioder kan det också vara bra att få förstärkning under en kampanj eller när tiden helt enkelt inte räcker till.
Har man ingen anställd som har som uppgift att ta hand om marknadsföringen i sociala medier är det oftast ekonomiskt fördelaktigt att anlita en extern byrå. En byrå har kompetens, verktyg, teknisk utrustning och utnyttjar tiden fokuserat på ett bra sätt. Glöm inte heller att en fullservice byrå besitter kompetenser som sträcker sig långt utöver endast sociala medier som kan ge kunden fördel.
”Kan en byrå verkligen förstå och kommunicera i vårt ställe med vår målgrupp?”
Ja! När vi får ett uppdrag att hantera marknadsföring och kommunikation i sociala medier för en kunds räkning så börjar alltid uppdraget med att sätta upp en strategi tillsammans med kunden. I detta arbete ingår naturligtvis även att få förståelse för och lära oss allt om både avsändaren/kunden och målgruppen.
”Vi som är journalister kan vårt innehåll bäst. Kan en kommunikatör hos er verkligen arbeta med vårt innehåll?”
Det är en vanlig fråga från redaktioner med anställda journalister. Oftast kan vi det. Men att anlita oss för marknadsföring och kommunikation i sociala medier betyder inte att vi skriver era artiklar. Vi hjälper till med att paketera och förmedla innehållet till en målgrupp. Vi kan sociala medier och har lång erfarenhet att förstå alla möjliga typer av målgrupper. Redaktioner kan ibland vara lite nervösa inför att lämna över sina sociala konton till en extern byrå men blir alltid lika förvånade över hur smidigt och bra samarbetet blir.
”Men sociala medier – det räcker väl med att ha en mobiltelefon och publicera lite bilder? Det kan vi göra själva.”
Ja, självklart kan man det. Men vi ser att detta är en arbetsuppgift som ofta faller mellan stolarna. Att lyckas och få långsiktig utdelning av sin närvaro i sociala medier kräver tid, kunskap och kontinuerligt arbete. Det är där företag ofta misslyckas. Den uppsatta strategin blir för tidskrävande att följa och oftast hamnar sociala medier som en extra arbetsuppgift på någon medarbetare utan att tid finns för uppgiften. Många orkar till en början men efter en tid så hamnar arbetsuppgiften längre och längre ner på att-göra-listan.
Sociala medier är heller inte bara bilder tagna med en mobilkamera – sociala medier är lika mycket ljud, rörligt, bildbehandling och text förstås. För att inte glömma det viktigaste som håller allt samman: tonalitet, kommunikation, strategi etc.
”Hur får vi som kund insyn i vilka inlägg ni planerar att publicera i våra sociala kanaler?”
Det beror lite grann på kund och vilken affärsverksamhet de har. Här är vi väldigt flexibla och vårt mål är att det ska vara så enkelt och smidigt för våra kunder som möjligt att ta del av vårt arbete och ge möjlighet för feedback i god tid innan publicering. Då får kunden själva avgöra hur mycket tid och när de vill interagera med vårt arbete. Vi vill att våra kunder ska ha full insyn i vårt arbete och ha möjlighet att komma med feedback utan att känna att det blir ytterligare en betungande arbetsuppgift. Tillsammans med kunden tar vi fram ett arbetssätt som fungerar både för oss och dem.
Andra kunder vill att vi har regelbundna redaktionsmöten – alternativt att vi faktiskt deltar på de redaktionsmöten som kunden redan har regelbundet.
Idag är antalet följare och likes mindre viktigt, medan räckvidden och exponering får större betydelse.
”Vi vill ha många likes och följare på våra sociala konton. Hur får vi det?”
Det är lätt att stirra sig blind på dessa siffror eftersom de är det som visuellt syns på ert företagskonto i sociala kanaler. Men i själva verket är det räckvidden som är det viktiga. Antalet följare och likes kommer automatiskt med att ditt företag har en tydlig strategi över hur du ska nå ut till din målgrupp på bästa möjliga sätt.
Idag är antalet följare och likes mindre viktigt, medan räckvidden och exponering får större betydelse.
”Hur vet vi hur mycket hjälp vi behöver?”
En bra byrå kan hjälpa er att planera er satsning i sociala medier. Boka in ett möte och berätta hur just er situation ser ut så kan vi komma med förslag på upplägg och arbetsfördelning. Vi erbjuder en hel del olika tjänster. Har ni redan en anställd social media manager så kan vi finns till hands för inspiration och som kreativt bollplank. Att sätta en hållbar och resultatdriven strategi och en kickstart.
Inspirationsföreläsning: Har ni fastnat och vill ha lite input på ert arbete så håller vi en workshop tillsammans med er för att hjälpa er framåt.
Analys: Kanske har ni allt innehåll, ni har en strategi – men inläggen får inte den genomslagskraft som ni önskar. Då kan vi hjälpa till med en analys.
Löpande hantering: Vi sköter löpande er närvaro i sociala medier. Vi kan antingen producera ert innehåll eller paketera befintligt.
Vill du läsa mer om hur vi på digitalbyrån Wonderfour kan hjälpa er med era sociala medier? Läs här.
Vill du prata om ert nästa digitala projekt och om hur vi kan hjälpa er göra det fantastiskt? Ring eller maila Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitala byrån Wonderfour. lena@wonderfour.se / 070-710 83 43.