Insikt_ 2013.08.15
Responsiv design, retina & framtiden.
Responsiv design är snart en hygienfaktor
Responsiv design (Responsive Web Design) betyder att webbplatsen är byggd på ett sätt där layouten förändras beroende på storleken på skärmen och på skärmens upplösning och därigenom möjliggör användandet av en och samma webbplats oberoende av om du som besökare surfar från en stationär dator, en läsplatta, en smartphone…
Användandet av responsiv design har på ett par år gått från att ha varit en tidsödande procedur som endast de mest innovativa webbplatserna utnyttjade till att bli närmast en hygienfaktor för nya webbplatser. Vi säger inte att det alltid är rätt för alla projekt, men med en marknad som svämmar över av nya ”devices” i olika upplösningar och med olika skärmstorlekar går det knappt att producera mobilspecifika webbar utan responsiv design längre.
Ett exempel på en helt responsiv (eller ”True Responsive” som vi ibland kallar det) webbplats är den du läser just nu. Vår egen alltså. Sitter du vid din stationära dator kan du enkelt testa att dra i webbläsarfönstret för att förstora eller förminska, och se att innehållet på webbsidan direkt anpassar sig efter ytan som finns tillgänglig. Har du kommit hit via din smartphone ser du precis samma webbplats men anpassad efter den mobila besökarens behov av funktionalitet.
På W4 är vi väl insatta i teknikerna och tänket som säkerställer en lyckad responsiv design.
Några fördelar med responsiv design…
EN webbplats ALLA enheter
Mindre administration
Framtidssäkrad
…och några små nackdelar med responsiv design
Längre tid att utveckla
Laddningstid
Mobile first
För många beställare känns det fortfarande främmande att sätta den mobila besökaren först, men statistiken talar sitt tydliga språk – vi surfar idag lika mycket från mobila enheter som från stationära och kurvan för det mobila surfet fortsätter rakt upp. En ny viktig typ av användare har också dykt upp, det som kallas ”the Rise of the Mobile-Only User”, alltså användare som inte har tillgång till eller knappt använder Internet utanför den mobila enheten. På W4 har vi över fem års erfarenhet av att skapa webbplatser med ”mobile first” som ledord och vi är vana att se möjligheter ur den mobila användarens perspektiv.
Retina Ready och den högupplösta skärmen
Det känns som ett tag sedan nu, men det var bara tre år sedan Apple lanserade iPhone 4, och med den också retinaskärmen. Idag har också iPad och nya MacBook Pro retinaskärmar, det vill säga att skärmen KAN visa grafik och bilder så pass högupplöst att ögat inte uppfattar pixlarna. Nyckelordet här är KAN, eftersom den absoluta merparten av grafik och bilder som vi ser på webben idag inte har anpassats till de nya förutsättningarna. Det är inte svårt, det tar inte särskilt mycket längre tid, men det är ett litet merarbete att se till att allt väsentligt innehåll på din webbplats är ”Retina Ready”. I takt med att fler och fler enheter använder högupplösta skärmar blir detta så klart viktigare. På W4 tar vi alltid höjd för detta i nya projekt.
Och i framtiden?
I den digitala världen är framtiden hela tiden precis runt hörnet. Snart lanseras till exempel Google Glasses. Ryktena florerar vilt om Apples iWatch. Det pratas Second-Screen Revolution, Death of Desktops och Flexible Devices. Vad det kommer att medföra för nya utmaningar och möjligheter vet vi inte ännu, men på W4 ser vi till att alltid hålla oss ajour med den senaste tekniken och de senaste trenderna så att du lugnt ska kunna lite på att den lösning vi tar fram för dig bygger på en plattform som ständigt utvecklas (och därför älskar vi WordPress) för att ge den det bästa möjliga Bäst-före-datumet.