Vi tar lärdom av året i sociala medier
Under år 2018 har det hänt mycket på sociala medier. Nya algoritmer, dålig hantering av data, större konkurrens och även fler möjligheter har dykt upp. Här tar vi lärdom av året på Facebook och Instagram.
Sociala medier spelar en stor roll i mångas liv och kommer säkerligen att fortsätta att göra det, trots att synen på de olika sociala plattformarna ständigt ändras. Med en bakgrund av läckor och dålig hantering av data med mera, så knyter sociala medier också samman oss människor på ett smidigt och enkelt sätt oavsett vart man befinner sig.
Störst på engagemang
Instagram har blivit den främsta plattformen för engagemang kring varumärken. I jämförelse med Facebook så ger Instagram större engagemang på publicerat innehåll, även fast det fortfarande är fler personer som aktivt använder Facebook.
Mode och skönhet är de kategorier som ger störst engagemang på Instagram med e-handel ger störst engagemang på Facebook.
Mer annonsering på Instagram
Instagram tar större andel av annonspengarna på bekostnad av Facebook. I procent av totala budgetar så minskar annonsering i Facebook-flödet, medan annonsering i Instagram-flödet ökar.
Influencers
De tre största på Instagram i Sverige 2018
- Anna Nyström @annanystrom, 7.4 M följare
- Rachel Brathen @yoga_girl, 2.1 M följare
- Linn Löwes @linnlowes, 1.8 M följare
Störst influencers i Sverige inom mode 2018
- Kenza Zouiten @kenzas, 1.8 M följare
- Janni Delér @jannid, 1.3 M följare
- Angelica Blick @angelicablick, 1.2 M följare
Störst influencers i Sverige inom inredning 2018
- Jesper Laursen @scandinavianhomes, 887 K följare
- Joanna Johansson @joannajohanssonx, 331 K följare
- Carolina Gynning @carolinagynning, 297 K följare
Störst influencers i Sverige inom träning 2018
- Anna Nyström @annanystrom, 7.4 M följare
- Rachel Brathen @yoga_girl, 2.1 M följare
- Linn Löwes @linnlowes, 1.8 M följare
Fun facts
- Det mest använda ansiktsfiltret i Instagram Stories: Heart eyes.
- Den mest använda GIF:en i Instagram Stories: Heart love sticker.
- Antalet gånger användes i kommentarer på Instagram: 14 miljarder.
- Gladaste geotaggade platsen i världen (störst användning av ”glad emoji” i caption): Disneyland Tokyo.
- Top dans hashtag: #inmyfeelingschallenge.
- Top sociala hashtags: #metoo (1.5 M), #timesup (597 K), #marchforourlives (562 K).
Facebook som plattform har varit med om mycket under året som har gått, med allt från uppdateringar, lanseringar, dålig hantering av data till algoritmer som kräver att företag måste arbeta hårdare för att synas i flödet.
Foto och video vanligast att marknadsföra
Av de inlägg som de största varumärkena har boostat, eller marknadsfört, så är trenden att man marknadsför fler videoinlägg och färre länkinlägg. Men fortfarande är fotoinlägg vanligast sett över hela året, även om det mot slutet av 2018 blivit lika vanligt med sponsrade videor.
Organisk räckvidd för sidor minskar
Den organiska räckvidden för företagssidor på Facebook har minskat med 20-25 procent sedan i början av året, enligt statistik som Socialbakers presenterar. Den minskade organiska räckvidden gör att företag som vill synas på Facebook måste vara allt mer villiga att betala för synligheten genom annonser eller sponsrade inlägg.
Engagemanget per inlägg minskar
För de allra största varumärkena på Facebook har engagemanget per inlägg minskat kraftigt under året. Detta var i linje med vad Facebook själva förutspådde när de tidigare under 2018 meddelade att de skulle prioritera inlägg från vänner på bekostnad av medier och företagssidor.
Fun facts
- Internationella kvinnodagen: För det andra året i rad var Internationella kvinnodagen den 8 mars den mest omtalade ögonblicket på Facebook. Men under 2018 handlade konversationen om mer än bara själva dagen. Kvinnor och män runt om i världen diskuterade ett brett spektrum av ämnen och frågor relaterade till kvinnor.
- March for Our Lives: Överlevare av våldet i Parkland, Florida startade March for Our Lives den 18 februari, som drev samtal och handling runt om i världen. Under nästa månad visade mer än 1 miljon människor intresse för att delta i en Facebook-händelse för March for Our Lives, och mer än 2,5 miljoner dollar samlades in via Facebook Fundraisers.
- World Cup: Mer än 383 miljoner fotbollsfans från hela världen tog sig an Facebook för att heja på sina favoritlag genom 2,3 miljarder inlägg, kommentarer, reaktioner och delningar. Frankrikes VM-seger den 15 juli och semifinal-matchen mellan England och Kroatien den 11 juli var två av årets mest diskuterade stunder.
- Det kungliga bröllopet: Bröllopet mellan Prins Harry och Meghan Markle den 19 maj band samman 42 miljoner människor på Facebook, som rapporterade om ceremonin, de nygifta och allt runt omkring.
Behöver ni hjälp med att lyckas i sociala medier, att öka er digitala affär, att bygga er nästa webbplats eller fantastiska digitala tjänst? Då ska ni prata med Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm. lena@wonderfour.se / 070-710 83 43, dont be a stranger!