Wonderfour

Insikt_ 2021.01.15

Välj rätt KPI för sociala medier 2021

Välj rätt KPI för sociala medier 2021

Det är lätt att fastna i all data som de sociala plattformarna genererar. Tiden när maximalt antal ”gilla” var den viktigaste markören på om satsningen på sociala medier var lyckad är sedan länge förbi.

Med rätt mätpunkter blir det lättare att se om du når ut till och engagerar de som faktiskt tillhör din målgrupp, om kännedomen om ditt varumärke ökar, om dina sociala medier genererar fler leads och om det är målet, om dina sociala medier leder till ökad konvertering. 

Vi listar de KPI:er vi tycker att ni borde mäta när ni ska utvärdera hur er satsning i sociala medier levererar under 2021. 

Engagemang per inlägg

Engagemang är ett självklart KPI. Innehåll som genererar ett högt engagemang föredras av algoritmen, så spridning blir en naturlig effekt. 

Innehåll som får ett högt engagemang visar också att ert innehåll faktiskt betyder något för mottagaren. Risken är förstås att även innehåll som tas emot illa kan få ett högt engagemang, så här gäller det att hålla koll på både siffror och hur engagemanget faktiskt ser ut. Är det arga emojis och sura kommentarer kan engagemang vara direkt negativt. 

Engagemang mäts olika beroende på plattform, men inkluderar generellt
– Klick
– Reaktion/Gilla
– Delning
– Omnämnande/Taggning
– Profilbesök
– Kommentar

Kostnad per visning

Detta är ett enkelt KPI att mäta när det gäller en betald sociala medier-kampanj. Men även för organiska inlägg är det rimligt att se över vad det kostar i tid att producera inlägg. Är det värt att lägga extra tid på videoredigering och omständiga plåtningar, eller visar det sig att det är det snabba och enkla innehållet som ger mest ”bang for the buck”? När det är dags att utvärdera en kampanj eller satsning i sociala medier är det självklart viktigt att ta hänsyn till vad den kostade att producera och hantera.

Räckvidd / Visning / Exponering per inlägg

Hur många som faktiskt ser dina inlägg är naturligtvis viktigt. Mätning av visning är dock inte helt enkelt. Den statistik du får gäller generellt hur många som potentiellt sett det du postat. Men på många plattformar är merparten av innehåll, även om det visas, inget som besökaren nödvändigtvis ser. 

Antal följare

Ju högre antal följare, desto större räckvidd får ditt innehåll. Åtminstonde teoretiskt. Många inaktiva konton, botar och följare som aldrig visar engagemang för ditt innehåll är nästan alltid sämre än färre följare. Men om du ser en stadig ökning av följarantalet betyder det nästan alltid att du gör någonting rätt. Sjunker antalet följare är det en tydlig varningsklocka. Antal följare är också ett väldigt enkelt KPI att övervaka.

Trafik från sociala medier

För många företag och varumärken är sociala medier fortfarande främst ett sätt att driva trafik till en webbplats. Detta förändras i och med att de sociala plattformarna inkluderar funktionalitet för exempelvis shopping eller leadsgenerering direkt på plattformen. 

Konverteringar

Historiskt har sociala medier främst varit ett sätt att stärka varumärke, öka kännedom och driva trafik. Men att mäta de konverteringar som kommer från sociala plattformar i form av leads eller nya kunder är självklart viktigt. Då får du också snabbt en uppfattning om vilka sociala kanaler som faktiskt fungerar för att ge konverteringar. 

——

Behöver du hjälp med strategi, inspiration, intern utbildning, innehåll eller annonsering i sociala medier? Wonderfour är en digital byrå i Stockholm som sedan 2010 hjälpt både stora internationella bolag och små lokala företag att utveckla sin digitala affär. Hör av dig till vår Head of New Business, Lena Fischer, på 070 710 83 43 eller lena@wonderfour.se

Till er tjänst
Är vi rätt digital byrå för er? Kontakta Lena Fischer, Head of New Business, så tar vi reda på det.

+46 70 710 83 43
lena@wonderfour.se
Digitala insikter
Tankar, inspiration & insikter från oss på digitala byrån Wonderfour som med ojämna mellanrum droppar rakt ner i din mailbox.

Söker du en digitalbyrå med design thinking? med agilt dna? med teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu. Kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.

lena@wonderfour.se

+46 70 710 83 43

Bli kontaktad

Tack!

Vi kommer höra av oss till er så snart vi kan.
👍
hej!
Jag godkänner att ni sparar mina kontaktuppgifter.