Insikt_ 2017.10.26
Svenskarna & internet 2017
Årets undersökning är här. En 134 sidor lång rapport om svenskarnas internetvanor. Vi på Wonderfour har gjort ett svandyk rakt ner i datan och plockat ut några av godbitarna.
Annonsblockerare
Att nästan var tredje svensk använder annonsblockerare är ingen rolig läsning för publishers. Och än värre att nästan 60% gör det i målgruppen 16-25 år. Inte oväntat är användningen av annonsblockerare vanligare bland män.
Sociala nätverk
Användningen av sociala plattformar fortsätter att öka. Dock inte alls lika snabbt som tidigare. Mest är de sällananvändarna, alltså de som uppger att de besöker ett sociala nätverk ”någon gång” som ökat. 56% av svenskarna använder sociala nätverk dagligen. Överlägset störst är självklart Facebook och Facebook Messenger. Men Facebook är också det sociala nätverk som ökat minst, medan Instagram och Snapchat ökat mest sedan 2016, båda med 9%. Facebook har också tappat användare sedan 2016 i målgruppen 16-25 år.
Instagram ökar som sagt och används av 53% av alla internetanvändare. Det kan till exempel noteras att hela 12% i målgruppen över 76 år använder Instagram. Coolt tycker vi.
I åldersgruppen tjejer 12-15 år använder 97% Instagram och 89% gör det dagligen.
I år är Pinterest med för första gången i rapporten. Drygt 17 % av internetanvändarna använder Pinterest och bland kvinnor i åldrarna 16–35 år är det omkring 40 procent som använder Pinterest någon gång.
Alltså hög tid att se över sin sociala medier-strategi.
Även i åldern 76+ är det hela 73% som läser tidning digitalt.
Digitala tidningar
81% av internetanvändarna läser tidningen på webben eller i en tidningsapp. Den siffran har inte ändrats nämnvärt under de senaste tio åren. Däremot har andelen som gör det dagligen ökat och är nu 30%. Även i åldern 76+ är det hela 73% som läser tidning digitalt.