Wonderfour

Insikt_ 2013.05.17

SEO – Sökmotoroptimering

SEO – Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering - SEO (Search Engine Optimization) handlar om att driva trafik till din webbplats. Relevant trafik. I och med att sökmotorerna i allmänhet och Google i synnerhet idag är den viktigaste marknadsföringskanalen för många företag och organisationer är en placering i toppskiktet på rätt sökord oerhört viktigt.

Så hur gör man för att ranka högt i sökmotorerna? Sätten att nå dit är flera. Ni kan köpa en plats på Google med sponsrade länkar vilket kan vara ett effektivt första steg, men med dålig organisk sökmotoroptimering får de sponsrade länkarna inte samma genomslagskraft och det är ett mycket kostsamt sätt sett över tid. Wonderfour kan hjälpa er med OnPage sökmotoroptimering. OnPage sökmotoroptimering kan enkelt beskrivas som samspelet mellan en webbsidas redaktionella innehåll, dess struktur, dess design och formatering samt dess bakomliggande kod. Vi ser till att alla dessa delar fungerar optimalt tillsammans och tada – Google (och andra sökmotorer) kommer älska din sida. Med det inte sagt att sponsrade länkar och OffPage SEO (länkar till er webbsida från andra sajter) också är viktiga delar i ett effektivt arbete med sökmotoroptimering.

I exemplet ovan syns tydligt kraften i en sökmotoroptimering. Från plats 73 i Googles träfflista på sökordet Stockholmmediaweek till en stadig fjärdeplats efter bara en vecka. Och detta endast med hjälp av OnPage SEO.

I exemplet ovan syns tydligt kraften i en sökmotoroptimering. Från plats 73 i Googles träfflista på sökordet Stockholmmediaweek till en stadig fjärdeplats efter bara en vecka. Och detta endast med hjälp av OnPage SEO.

För att göra sökmotoroptimeringen enkel och kostnadseffektiv för er har vi på Wonderfour tagit fram ett verktyg som vi kallar för BuddySEO. Verktyget implementerar vi i er WordPress-administrationspanel och ni får i realtid betyg på hur bra er webbsida svarar mot Googles sökmotoralgoritmer och vad du bör göra för att den ska fungera ännu bättre. BuddySEO har hjälpt oss och många av våra kunder att placera sig i toppen av Googles träfflistor helt utan att betala för AdWords och utan att använda tveksamma metoder som många specialiserade SEO-firmor använder och som i längden riskerar att få din webbplats svartlistad i Googles sök.

Wonderfour kan också hjälpa er med att skapa effektiva landningssidor på er webbplats för viktiga sökord samt hjälpa er med den viktiga uppföljningen av era sökmotorplaceringar.

För att ytterliggare förbättra er sökmotoroptimering erbjuder Wonderfour också tjänsten PageSpeed. Läs mer om PageSpeed här.

Låter det intressant? Hör av dig till Lena Fischer, projektledare på Wonderfour, på lena@wonderfour.se,  070-710 83 43 så berättar hon mer.

Liten SEO-ordlista

Adwords

Adwords syftar på de länkar i ett sökresultat som är köpta. Dom kommer oftast överst på sidan eller till höger och har en annan bakgrundsfärg. Det har ingen betydelse hur populär en hemsida är för att hamna här utan företaget har betalat pengar för att synas på det utvalda sökordet.Ankartext
Den text i en länk som syns för besökaren.

Analys

Det finns flera olika sorters analyser att göra för att få en bra optimering. Men grunden för alla är att vi tittar närmare på er hemsida för att se vilka ändringar som kan göras för att få er hemsida högre rankad hos sökmotorerna.

Cloaking

Att en hemsida/webbplats visar en sak för besökarna och en för sökmotorerna. Cloaking är inte en tillåten SEO-åtgärd och riskerar att straffas av sökmotorerna. Wonderfour ägnar sig endast åt etisk SEO, och använder aldrig cloaking.

Domännamn

Adressen till en webbplats, t.ex. wonderfour.se.

Externa länkar

En länk från en hemsida/webbplats till en annan.

Flash

Flash används oftast i animationer och annonser på internet. Problemet med flash är att sökmotorerna inte kan indexera innehållet.

Frames / ramar

Frames består av två eller fler dokument som visas samtidigt på skärmen. Det är en gammal metod som inte är bra ur optimerinssynpunkt då sökmotorerna inte klarar av att navigera igenom dem.

Google Analytics

Googles egna statistikverktyg för att se besöksstatistiken på en webbplats. Vi anser att Google Analytics är marknadens bästa verktyg och dessutom gratis att använda.

Google Sitemap

Används för att underlätta för Google att hitta hur din hemsida/webbplats och dess undersidor är uppbyggd.

H-taggar

En H-tag är HTML för att markera rubriker.

Indexerade sidor

Sidor som blivit registrerade av en sökmotor.

Inlänkar

Inlänkar handlar om hur många länkar som kommer till en viss hemsida. Antalet inlänkar är bland det viktigaste för att få en lyckad optimering.

Internlänk

En länk som inom samma hemsida/webbplats.

Keywords / nyckelord

Det eller de ord som skrevs in i sökmotorn när en sökning görs, grundläggande för en optimering.

Länkbygge

Metod för att aktivt få inkommande länkar till en hemsida.

Länkkatalog

En katalog över olika hemsidor där man kan registrera sig för att få inlänkar till en hemsida.

Metataggar

Metataggar visar information för sökmotorerna som inte besökaren nödvändigtvis ser.

Nyckelordsdensitet

Hur ofta ett nyckelord förekommer på en hemsida.

Nyckelordsanalys

En nyckelordsanalys är en analys på vilka nyckelord som är viktiga och relevanta att optimera en hemsida/webbplats för.

PageRank

Ett värde mellan 1 och 9 som anger dels hur många inlänkar en webbplats har, dels hur länge den funnits och hur viktig Google anser att den är inom sitt ämne..

PageSpeed

En snabbare webbplats ger bättre användarupplevelse för era besökare och bättre placering i sökmotorerna. PageSpeed är ett snabbt och billigt sätt att förbättra en befintlig webb. Vi kan göra er webb snabbare. Förmodligen mycket snabbare. Läs mer om vår tjänst PageSpeed här.

PPC, Pay per click

En annonsmodell som bland annat Google använder sig av. Annonsören betalar för varje användare som klickar.

Sökmotoroptimering, SEO

Att genom interna och externa aspekter skapa en webbplats som rankar högt på de valda sökorden/sökfraserna för att på så sätt öka trafiken som webbplatsen får från sökmotorerna.

Sökordsanalys

Arbetet med att välja sökord/sökfraser. Detta görs bl a utifrån antalet sökningar som sker på olika ord och det är inte alltid lätt att veta vilket/vilka ord man skall välja. Men för att maximera antalet besökare och kvaliteten på besökarna är det naturligtvis mycket viktigt att man väljer rätt ord/fraser innan man börjar med optimeringen.

Sitemap

En sida eller grupp av sidor som länkar till varenda nåbar sida på en webbplats, skapad för användare men även för sökmotorspindlar för att dessa ska hitta samtliga sidor.

Unika besökare

Besökare på en webbplats. Definieras genom IP-nummer eller genom cookies.

Vill du veta mer om hur vi på Wonderfour digitalbyrå Stockholm kan hjälpa dig med SEO, utveckling, strategi, design och UX i ditt webbprojekt? Kontakta vår vd och projektledare Lena Fischer på lena@wonderfour.se eller 070-710 83 43.

Till er tjänst
Är vi rätt digital byrå för er? Kontakta Lena Fischer, Head of New Business, så tar vi reda på det.

+46 70 710 83 43
lena@wonderfour.se
Digitala insikter
Tankar, inspiration & insikter från oss på digitala byrån Wonderfour som med ojämna mellanrum droppar rakt ner i din mailbox.
CASE_

Söker du en digitalbyrå med design thinking? med agilt dna? med teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu. Kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.

lena@wonderfour.se

+46 70 710 83 43

Bli kontaktad

Tack!

Vi kommer höra av oss till er så snart vi kan.
👍
hej!
Jag godkänner att ni sparar mina kontaktuppgifter.