Insikt_ 2016.10.14
Se vad som kommer bli viralt, innan det händer – Wonderfour testar Spike.
Hitta morgondagens nyheter, idag. Det är payoffen för News Whip Spike, en webbläsardashboard vars målgrupp är digitala nyhetsredaktioner, frilansjournalister och pr-byråer. På kundlistan finns Buzzfeed, Edelman, Condé Nast, Time Inc, AP, BBC och The Washington Post. Riktiga spelare alltså. Vi på digitalbyrån Wonderfour, med många kunder i verktygets målgrupp, måste såklart testa.
Spike är helt webbläsarbaserat. Du behöver inte ladda ner några komponenter eller plug-ins, så efter att vi signat upp för en gratis testversion var det bara att sätta igång.
I första vyn möts vi av en grid med populära kategorier av nyheter. Eftersom vi ännu inte regionaliserat flödet är det naturligt att de flesta kategorierna har en amerikansk vinkel – ”Vice Presidential Debate”, ”MLB Playoffs” eller ”Angiest Election Posts” känns inte så relevant för den svenska nyhetsmarknaden, men här finns också huvudkategorier som ”Viral”, ”Technology”, ”Business”, ”Sports” …
Flödet liknar i mångt och mycket den typ av flöde som vi vant oss vid via tjänster som Netflix och Apple TV. Ett bra utgångsläge när jag som användare kanske inte är helt säker på vad jag söker ännu. Vi väljer fliken Browse och kan här filtrera innehållet till en världsdel, ett land eller till och med en region, som i Sveriges fall är landskap. Och det är när vi börjar filtrera som det blir spännande. Vi väljer Sverige, alla typer av media, och senaste 12 timmarna.
Vi väljer ”Stories” för att se de mest trendande artiklarna. Vi kan nu välja hur vi ska sortera sökningen, och det är nu vi börjar se kraften i all data som systemet sitter på. Vill vi se vilken artikel/nyhet som just nu drar mest i ett visst socialt media? Eller vill vi till exempel se den artikel som enligt Spikes egna beräkningar kommer att gå mest viral i form av ”Predicted Interactions” och få mest delningar den kommande tiden? Spike går så långt att dom faktiskt uppskattar exakt hur många delningar/visningar i olika sociala medier en artikel/post kommer att få. I skrivande stund är den mest trendande artikeln publicerad för 29 minuter sedan – ”Johaug fast för doping”, via Aftonbladet.se. Vi kan se att den fått 389 interaktioner på Facebook, inga på Twitter och att den förutspås få 2300 Facebookinteraktioner inom den närmaste timmen. (Det tar faktiskt nästan en timme innan Omni skickar ut en notis om händelsen). De sociala medier som Spike för närvarande övervakar är Facebook, Twitter, Reddit, Instagram och YouTube.
Det går också att skapa sin egna ”Panel” för att själv ställa in vilka typer av artiklar, från vilka regioner och i vilka kanaler som Spike ska övervaka. Här kan du välja om du vill få ett mail direkt när en artikel inom de parametrar du valt överpresterar.
Efter en stunds testande av Spike känns det som detta är något som alla redaktioner med nyhetsbevakning borde vara intresserade av. Liknande verktyg för att följa social spridning av innehåll mer riktade till reklam- och pr- och webbbyråer har vi sett i flera år, men inte med nyhetsvinkeln, och inte med funktionaliteten att tidigt förutså vilka nyheter som kommer at bli stora och virala.