Så viktiga är användarrecensioner för din e-handel
Hör du till dom som alltid kollar upp användarrecensioner när du ska beställa en produkt, boka ett hotell eller innan du laddar ner en ny app? Då är du inte ensam. Recensioner från användare är ett av de allra viktigaste stegen i beslutsprocessen enligt en ny studie.
SEO:n var bra. Sajten välbyggd. Bilderna fina. Priset helt okej. Men vad säger de faktiska användarna? Enligt en studie genomförd av Emplifi tycker nästan 90% av konsumenter att recensioner från användare är bland det viktigaste i köpbeslutet. Hur agerar era kunder innan de tar ett köpbeslut – och var hittar dom informationen?
Riktiga användare är viktigast
Även om influencers och kända ansikten är en väldigt viktig del i köpbesluten som tas visar studien tydligt att det är verkliga, vanliga användare, som betyder mest. 87% tyckte att positiva (eller negativa) användarrecensioner har en väldigt stor inverkan på köpbeslutet. Att en känd person eller influencer talade väl om produkten var viktigt för 50% av köparna.
Kunderna shoppar runt
För produkter i prisklassen 50-200 kronor uppgav nästan alla i studien (95%) att de besöker mer än en webbplats för att jämföra pris, recensioner och annan information innan de tar ett köpbeslut. Snittiden man spenderar på undersöka och jämföra är 15 minuter. För dyrare produkter och tjänster är tiden och siffran ännu högre. För produkter i prisklassen 200-1000 kronor angav 25% att de var beredda att besöka fler än 20 webbsidor för att kolla upp och jämföra.
Liter mer siffror
Kundrecensioner och kundbetyg var den viktigaste faktorn i köpbeslutet. Viktigare än pris, fraktkostnad och returpolicy.
56% kunde inte tänka sig att handla från ett varumärke utan att först ha läst kundrecesnioner och betyg.
71% tyckte att positiva recensioner och betyg från verkliga användare hade en stor inverkan på köpet.
58% värderade möjligheten att se bilder och videos från verkliga kunder som väldigt viktig.
42% angav att de troligen skulle recensera en vara negativt om de upplevde köpprocessen, produkten eller leveransen som dålig.
52% spenderade mer än 15 minuter på att jämföra och leta information om en vara innan köpet (produkter som kostar mellan 50 och 200 kronor).
43% spenderade mer än 30 minuter på att jämföra och leta information om en vara innan köpet (produkter som kostar mellan 200 och 1000 kronor).
39% spenderade över en timme på att jämföra och leta information om en vara innan köpet (produkter som kostar över 1000 kronor).
Våga vara transparent
Ska vi lita på den här undersökningen så är det alltså en bra idé att låta användare och kunder recensera, kommentera och betygsätta produkter direkt i din webbshop. Finns inte den möjligheten kommer de ändå att söka runt efter mer information från andra användare, och saknas den informationen i köpögonblicket är risken stor att köpet sker någon annanstans där den informationen finns tillgänglig. Transparens är läskigt, men nästan alltid värt risken. Vågar du avstå?
Undersökningen kommer från Emplifi och är baserad på 2000 amerikanska och brittiska konsumenter.
Behöver ert företag stöd att skapa en bättre kundresa och utveckla er e-handel? Hör av er till oss på Wonderfour.