Insikt_ 2021.01.15
Så mörkt var medieåret 2020
Coronaåret var dystert på många sätt och så även för medieinvesteringarna. Vad tappade mest? Ser det ut att ljusna inför 2021?
Under 2020 minskade medieinvesteringarna i Sverige med 17,8 procent vilket i kronor blir cirka 2,7 miljarder. Tuffast hade bio som stod för det största tappet. Föga förvånande med tanke på att biograferna till stor del varit stängda. Men trots tvärniten genom branschen finns det ljusglimtar och ett bättre år skymtar i horisonten.
Digitalt gick mindre dåligt – tappet för digitala kategorier var endast 8,8 procent under hela året. Årets enda medieslag med positiv utveckling var online video som ökade 9%. Exempelvis var medieinvesteringarna högre för både online video och sociala medier än utomhus/trafikreklam under året. Online video och sociala medier var också de kategorier, tillsammans med fackpress, som uppvisade positiv tillväxt under december 2020.
Sveriges Mediebyråers styrelseordförande Daniel Eriksson kommer även med positiva antydningar. – Under årets sista kvartal backade investeringarna endast med 4,5 procent. Det är en signal om en snabb återhämtning som kan komma att fortsätta in i 2021.
Vi hoppas att han får rätt.
Vad kan vi då ta med oss från det gångna året? Tillsammans med floskler om att man aldrig vet vad som väntar runt knuten ser vi att förflyttningen mot digitala medieinvesteringar snabbats på avsevärt. Vi ser en uppdaterad kundresa likväl som uppdaterade mormödrar som nås online.
Vi följer med spänning utvecklingen mot en ännu digitalare bransch som tvingar även den ovillige att tänka om.
Siffrorna är hämtade från Mediebyråbarometern som sammanställs varje månad av Sveriges Mediebyråer. Mediebyråbarometern är en prenumerationstjänst med historisk data över medieinvesteringarna i Sverige framtagen i samarbete med oss på Wonderfour.
—
Vill ni ta nästa kliv med er digitala annonsering? Vi på digitalbyrån Wonderfour kan hjälpa er med hela resan från strategi till publicering.