Så gick vi från sämst till bäst på Facebook. På tre dagar!

Wonderfour är en digitalbyrå. Vi hjälper dagligen våra kunder med att bygga sin digitala affär. Och som man säger om skomakarens barn så blir ibland vår egna kommunikation lidande när all tid och de bästa idéerna går till våra kunder.

Särskilt Facebook har för oss varit en eftersatt plattform. Som bäst något inlägg i månaden och då oftast ett speglat inlägg från Instagram. Inte precis unik content alltså.

Så en dag i förra veckan skapade vi ett konto åt oss själva i ett av de sociala benchmarkingverktyg som finns på marknaden. Ett verktyg som direkt ger dig en poäng på hur bra (eller i vårat fall dålig) din Facebookprofil är. Resultatet var nedslående. Vi fick 47 poäng. 47 av 100. Och en ledsen mun för att ännu tydligare illustrera hur dåliga vi var.

Resultatet var nedslående. Vi är sämst!

Steg två blev att se hur våra konkurrenter låg till. Svaret var att vi var sämst i klassen, i och för sig jämfört med de digitala byråer som vi anser gör ett bra jobb för sina kunder i sociala medier. Men skillnaden var inte jättestor. Ingen av konkurrenterna fick riktigt godkänt. De allra bästa låg mellan 55-63 poäng. Här måste alltså finnas utrymme att klättra i rankingen tänkte vi. En utmaning är alltid kul och särskilt när resultatet presenteras som ett tydligt poängresultat och rankinglistor – riktig gameification alltså.

Arbetet börjar

Vi började strukturerat gå igenom allt som verktyget varnade oss om – brister i vår profilinformation, vilket innehåll som saknades på vår förstasida, vår Call to Action, våra ”milestones” … Enkla saker att rätta till eller förfina när man vet vad som felar. Några timmars arbete så långt.

Steg tre blev att titta på den faktiska content som vi publicerat. Den höll egentligen rätt balans mellan bildinlägg, textinlägg och videoinlägg, men den saknade aktivitet. Mycket aktivitet. Minst fem inlägg i veckan är mantrat. Och att dessa inlägg ska ligga mellan 40-100 tecken per post. Här var det bara att sätta igång och börja publicera. Don´t say – do!

Facebookprofil
Det börjar ta sig för vår Facebookprofil

Rankingen börjar stiga

Nu, efter ytterliggare ett par timmars arbete, började redan vår ranking stiga. Från den sorgliga starten på 47 poäng låg vi nu på höga 50. I paritet med eller över nästan alla våra konkurrenters Facebooksidor. Dags att lägga i högväxeln alltså.

Nu började vi gå igenom vår svarstid på meddelanden. Sedan några veckor har Wonderfour en egenproducerad ChatBot som automatiskt kan svara på en serie fördefinierade frågor. Det ger oss en riktigt bra svarstid på meddelanden, något som Facebook uppenbarligen värdesätter högt. Men vi hade fortfarande meddelanden liggande sedan tidigare som egentligen inte krävde några svar, men som Facebook antagligen såg på som fortfarande aktiva. Dessa såg vi såklart till att svara på illa kvickt. Och såg straxt vår ”Response Rate” stiga. Samt vår sammanlagda poäng, som nu paserat 60. Målet att få ett högre score låg förstås kvar, men vi var tvungna att portionera ut resten av arbetet under de kommande dagarna – att posta för många inlägg per dag är inte bra i Facebooks ögon.

Under de följande tre dagarna såg vi till att posta ett till två inlägg per dag. Vi ställde frågor i inläggen och såg till att besvara dem blixtsnabbt. Vi såg vår score gå upp och att det faktiskt organiskt började droppa in nya personer som gillade vår Facebooksida – något vi egentligen aldrig varit med om tidigare utom när vi själva bjudit in till att gilla.

Facebook tumme

Nu börjar det hända grejer!

Nu efter tre dagar har vi en score på… 76! Det är så vitt vi kan se den högsta ratingen bland inte bara våra konkurrenter utan alla digitala konsultbolag i Sverige. Högre än de bolag som har sociala medier som sin hela affärsidé. Det betyder också att vi ligger bland de topp 1% bäst optimerade Facebooksidorna – i världen! Vi har dock en bit kvar till de verkliga giganterna på listan, Lundbergs, Göteborgs Stad, Kristianstads Kommun och Iggesund Forest. Men om ett par veckor är vi kanske där.

Inte dåligt efter tre dagar – topp 1% i världen alla kategorier …

Men det är ju bara en siffra…

Ok, vad betyder då detta Facebookscore? Det är ju bara en siffra. Visst är det viktigaste att ha många Gillare, att få många som delar, som gillar, som interagerar och möter varumärket? Jo så är det såklart. Samtidigt är det värt att veta att Facebook idag är en betalkanal. Att nå ut organiskt med sitt Facebookinnehåll kräver väldigt speciell content. Och för att vinna budgivningar så billigt som möjligt är det viktigt att ha en Facebooksida som Facebook självt uppfattar som relevant och funktionell.

I långändan kan alltså ett bra score kanske hjälpa till att nå ut billigare med det betalda innehåll och de annonser ni publicerar på Facebook. Då är några timmars optimering verkligen en hygienfaktor. Testa själv! Det är faktiskt riktigt kul.

Och har ni inte tiden – hör av er till oss på Wonderfour.

Vill du veta hur vi på Wonderfour kan hjälpa dig med din digitala kommunikation? Kontakta Lena Fischer på lena@wonderfour.se eller ring +46 70 783 88 83.

Söker du en digitalbyrå som tänker redaktionellt?

Då kan du sluta leta nu.

Kontakta vår vd & projektledare Lena på

lena@wonderfour.se +46 70 710 83 43

Så arbetar vi
Jag kan inte nog uttrycka min uppskattning över samarbetet med er. Ni är alltigenom helproffsiga!
- Eva Blomqvist, Generalsekreterare Bilkåren
Om du emellanåt vill ha vår syn på nyheter inom gränslandet tech & media så ska du självklart prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev.
Hej! Har du frågor? Vill du att jag kontaktar dig?
Lena Fischer, vd
X
Tack!
Jag hör av mig så snart jag kan.
Hoppsan, det där funkade inte. Men du kan höra av dig till mig på lena@wonderfour.se istället.