Wonderfour

Insikt_ 2017.09.15

Redaktionellt på Snapchat

Redaktionellt på Snapchat

Snapchat är ett roligt verktyg att använda sig av privat. Men hur använder man det för att marknadsföra sitt redaktionella företag? Vi ger dig en inblick i hur det fungerar och varför du ska använda Snapchat för just ditt företag.

Snapchat är ett verktyg som är lätthanterligt, tidseffektivt och ekonomiskt fördelaktigt redaktionellt. För några år sedan bestod Snapchats målgrupp av personer mellan ungefär 15-25 år. Men idag blir målgruppen bara äldre och verktyget blir mer användarvänligt för företag.
Som ett redaktionellt företag kan du skapa djupare relationer med dina läsare och låta dem få en inblick ”bakom kulisserna”, i journalisternas vardag, eller skapa levande snaps från spännande event. Du kan även bygga ”stories” med de senaste nyheterna direkt länkat till din webbtidning. Genom ett levande konto kan du stärka och låta ditt varumärke växa.

Här listar vi för- och nackdelar med Snapchat

Fördelar:

  • Skapar en djupare relation med läsaren.
  • Ekonomiskt fördelaktigt. Det enda du behöver är en telefon.
  • Innehållet på Snapchat är inte begränsat av algoritmer. Skickar du ut material så kommer det nå dina följare.
  • Tidseffektivt. Själva bilderna, eller ”snapsen”, tar inte många sekunder att ta och sedan lägga upp. Följ den tidsplan som ni som företag har skapat till ert Snapchat-konto. Men glöm inte att vara spontan ibland!
  • Materialet försvinner efter 24 timmar vilket betyder att den personliga nivån på snapsen kan vara betydligt högre än på andra sociala medier. Var både modig och kreativ!

Nackdelar:

  • Svårt att få följare. Du som företag måste förlita dig på att läsarna väljer att följa dig.
  • Man måste se till att ha resurser som kan arbeta intensivt med verktyget samt en genomtänkt strategi innan verktyget börjar användas.
  • Kan vara svårt att vara tydlig med vilken målgrupp man riktar sig mot. Det är viktigt att anpassa det materialet du har till den målgruppen du vill åt.
  • Målgruppen består fortfarande av majoriteten unga.
  • Begränsat att mäta om arbetet har nått önskad effekt.

Marknadsför er Snapchat med hjälp av alla andra kanaler ni har, allt från webb till fysisk tidning.

Det finns både för- och nackdelar med att använda Snapchat, men använder du verktygen med en noga och genomtänkt plan från första början så kan användandet leda till framgång för ditt företag och varumärke.
Följare kan vara svårt att få tag i, men ett tips är att marknadsföra ditt Snapchat-namn genom andra sociala medier. Använd dig av alla andra kanaler ni har, allt från webb till fysisk tidning. Det bästa är att använda sig av QR-koden som är kopplat direkt till profilen, på det sättet kan läsaren scanna av koden och bli följare på ett snabbt, smidigt och enkelt sätt. Ett annat smidigt sätt är också att spara ner dina snaps för att sedan dela dessa på andra sociala medier som Facebook och Instagram.
En annan sak som är oerhört viktigt att tänka på när du som företag använder dig av Snapchat är att man måste lägga ner en hel del tid på att skapa en utförlig tidsplan. Tänk igenom noga vad du som företag vill förmedla med era snaps. Det krävs planering eftersom dina snaps endast är synliga under 24 timmar. Sedan måste du börja om igen.

Le Monde vs. Dagens Nyheter

Det finns historier där Snapchat bidragit till framgång hos redaktionella företag, men det finns också historier där det inte har gått fullt lika bra. Här kollar vi på den franska tidningen Le Monde samt svenska Dagens Nyheter.

Discover

Dagens Nyheter gjorde en satsning där de ville nå ut till en yngre målgrupp genom att använda sig av Snapchat. Men satsningen blev inte lika lyckad som de hade hoppats på. Många läsare gjorde sig lustiga på Twitter och Facebook, eftersom DN:s målgrupp annars anses vara väldigt mycket äldre än de som befinner sig på Snapchat. Anledningen till att detta hände var framför allt för att materialet de publicerade på Snapchat var fortfarande riktat mot den målgruppen de redan hade. De lyckades aldrig anpassa materialet till de yngre som de i själva verket ville åt. De lyckades inte heller skapa en bra strategi över hur de skulle fortsätta att använda Snapchat efter att de hade skapat kontot. Efter lanseringen på kanalen dog engagemanget ut, och DN slutade lägga ut material.

En annan mer framgångsrik historia är när den franska tidningen Le Monde presenterade sig själva på Snapchat. De valde att använda sig av tjänsten ”Discover”, vilket är en tjänst där man lägger upp material som är tillgängligt för alla användare på Snapchat. På ”Discover” läggs det ut mer välarbetade, snygga animationer, filmer och effekter för att locka fler läsare. Här skapas ett levande nyhetsflöde med de senaste och populäraste nyheterna.

Det Le Monde gjorde tillskillnad från Dagens Nyheter, är att redan från början anpassa 
nyheterna till majoriteten av målgruppen som redan befinner sig på Snapchat. De var också först med att lansera en ”Discover” historia som inte var på engelska, utan endast på franska. Vilket gjorde att de hamnade i framkant redan från början.

Förutspådda trender

Tidningar som Resumé och Dagens Media har listat ett antal förutspådda trender som kan tänkas fortlöpa under 2018.
En av dessa trender är att siffror som likes och följare kommer blir mindre betydelsefulla, och förtroendet för företagen kommer bli mer betydelsefullt. Att helt enkelt öka relationerna mellan företag och läsare i det här fallet. Vi ska idag skapa digital marknadsföring för människan med hjälp av tekniken och inte tvärtom. Engagemang blir viktigare än kvantitet. Denna trend har blivit stor under 2017 och kommer med all sannolikhet fortsätta under 2018.

En annan större trend som kommer få mer betydelse under 2018 är också att gränsen mellan den fysiska och den virtuella världen kommer suddas ut mer och mer. Ett exempel på detta är solglasögonen som Snap Inc., företaget bakom Snapchat, lanserade under 2016. Ett par solglasögon som har en inbyggd kamera för kunna ta snaps med. Kameran i sig är inte någonting nytt inom den digitala världen, utan snarare den fysiska produkten, glasögonen. Dessa fysiska produkter kommer troligtvis bli mer och mer vanliga under nästa år, och leda till att gränserna mellan det fysiska och virtuella kommer bli mindre tydliga.

Så kallad ”Disposable media”, eller översatt ”Engångs-media”, är också en stor trend som kommer fortskrida under år 2018. Med andra ord, media som bara är synligt för användaren under en viss tid. Detta placerar såklart Snapchat som den ledande kanalen inom denna kategori.

Vill du veta mer om hur vi som digitalbyrå kan hjälpa dig? Kontakta vår vd och projektledare Lena Fischer på lena@wonderfour.se eller 070-710 83 43.

Till er tjänst
Är vi rätt digital byrå för er? Kontakta Lena Fischer, Head of New Business, så tar vi reda på det.

+46 70 710 83 43
lena@wonderfour.se
Digitala insikter
Tankar, inspiration & insikter från oss på digitala byrån Wonderfour som med ojämna mellanrum droppar rakt ner i din mailbox.
CASE_

Söker du en digitalbyrå med design thinking? med agilt dna? med teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu. Kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.

lena@wonderfour.se

+46 70 710 83 43

Bli kontaktad

Tack!

Vi kommer höra av oss till er så snart vi kan.
👍
hej!
Jag godkänner att ni sparar mina kontaktuppgifter.