Insikt_ 2016.10.10
Native advertising – vägen runt adblockers?
”Skräcksiffran: 4 av 10 har adblockers”
– Dagens Media, 2016-01-25
Enligt en studie från Mediavision använder idag 40 procent av svenskarna i åldern 15-74 adblockers på sin dator, surfplatta eller telefon. Att den siffran kommer öka är högst troligt. Att den siffran är mycket högre hos en ung målgrupp som de flesta marknadsförare försöker nå är självklart. Störst är andelen adblockeranvändare på stationära datorer och laptops. Endast 10% använder en adblocker i sin mobiltelefon, hittills. Att det här är ett hot mot alla publicister som har annonsförsäljning i sina digitala kanaler är självklart. Exakt hur mycket adblocker-användandet kostar mediebranschen är svårt att säga, men enligt en uppskattning gjord av Adobe och Pagefair kostade det medieföretagen nästan 190 miljarder kronor globalt 2015.
Räddningen för publicisterna är, menar många, native advertising.
Vad är Native Advertising?
Enkelt uttryckt handlar native advertising om köpt utrymme i tryckt eller digital media som liknar och harmonierar med det övriga redaktionella innehållet. Tanken är självfallet att skapa innehåll som visserligen är uppmärkt som sponsrat innehåll på ett eller annat sätt, men samtidigt skapar lässug hos målgruppen. Relevant och engagerande köpt innehåll för en reklamtrött målgrupp.
I de mest framgångsrika casen för native advertising visar det sig att läsaren lägger nästan lika mycket tid på det köpta innehållet som övrigt redaktionellt material. Och rätt presenterat – utan en överdrivet säljig röst – och med för målgruppen relevant information visar det sig, åtminstone internationellt, att merparten av besökarna inte bryr sig om att innehållet är betalt och att ett varumärke eller en organisation står bakom.
Att native advertising även kan vara en lukrativ väg att gå även för publicisten finns det gott om exempel på. Mest känd är kanske plattformen BuzzFeed som i princip helt bygger sin affärsmodell på native. Andra stora aktörer internationellt är The New York Times, The Wall Street Journal, The Atlantic och VICE. Redan 2013 erbjöd tre av fyra publicister i USA möjligheter till att köpa native advertising. I Sverige kan Omni och KIT ses som föregångare – plattformar som i princip endast erbjuder native som annonsmodell.
Hur kan vi på Wonderfour hjälpa till?
Är du publicist och vill erbjuda native advertising som en del i ditt digitala annonserbjudande? En bra väg att gå kan vara att låta annonsörerna logga in i ditt redaktionella system men självklart utan att få tillgång till eller se annat än just det innehåll som annonsören själv ska publicera.
Är du annonsör och vill ha hjälp att skapa native content? Vi kan koppla samman dig med rätt kreatör/journalist/fotograf/filmare … För själva poängen med en native-annons är ju just att den håller redaktionell höjd och samma tonalitet och känsla som övrigt material. Kanske allra helst skriven av eller i alla fall avstämd med redaktionella medarbetare på den aktuella publikationen.
Fem konkreta tips för native advertising:
- Content is king. Innehållet måste vara läsvärt och relevant för målgruppen.
- Lägg tid på att hitta rätt bilder och grafik.
- Studera platsen/publikationen där annonsen ska publiceras noga. Hur skrivs rubrikerna? Bildmanér? Tonalitet? Annonsen ska smälta in på ett naturligt sätt i det redaktionella innehållet (även om den också kommer att vara tydligt annonsmärkt, kanske ha avvikande bakgrundsfärg etc).
- Call-to-action: Vad ska läsaren göra efter att ha nåtts av budskapet? Se till att det finns ett tydlig väg att gå vidare för läsaren.
- Landningssida: Var hamnar läsaren när hen gått vidare? Att kastas till en startsida på ert företags webbplats är nästan aldrig något annat än en säker återvändsgränd. Ta hand om läsaren och se till att skapa naturliga landningssidor för just det budskap läsaren just nåtts av.
Vill du veta mer? Hör av dig till vår vd & projektledare Lena Fischer på +46 70 710 83 43 eller lena@wonderfour.se