Wonderfour

Insikt_ 2022.05.13

Lyckas på sociala medier – så sätter du upp din strategi

Lyckas på sociala medier – så sätter du upp din strategi

Sätt upp tydliga mål

Börja alltid med att sätta upp tydliga – och mätbara – mål med din sociala medier satsning. Ju konkretare desto bättre. Dina mål ska förutom att vara konkreta och mätbara också vara relevanta för ditt företag, nåbara och ha en bestämd tidsram.

  • Konkreta
  • Mätbara
  • Relevanta
  • Uppnåeliga
  • Inom uppsatt tidsram

Eftersom olika sociala medier fungerar olika, används olika och oftast inte attraherar samma målgrupp är det rimligt att sätta upp separata mål för varje kanal.

Exempel: ”På LinkedIn ska vi publicera innehåll som visar upp vårt företag inifrån, presentera våra medarbetare och vår kultur på ett positivt sätt och på så vis locka nya talanger. Här vill vi öka antalet arbetsansökningar med 20% innan året är slut.”

”På Snapchat, TikTok och Instagram Stories ska vi publicera guider/tutorials som underlättar våra följares dagliga arbete. Under året ska vi öka antalet följare med 20% och öka vår Social Share of Voice (SSoV) med 20%.”

”På Twitter och Facebook Messenger ska vi besvara frågor från presumtiva och befintliga kunder. Målsättningen är att vi under arbetstid ska besvara frågor inom 30 minuter.”

”På Instagram jobbar vi varumärkesbyggande, där publicerar vi inspirerande innehåll kring våra tjänster och vår kunskap. Här ska vi öka engagemanget (Engagemang Rate) med 15% under året.”

”På Facebook jobbar vi brett med material från alla våra sociala kanaler. Här vill vi skapa en bra mix av PR, nyheter, inspiration och presentation av vårt företag och våra tjänster. Målet är att öka vår CTR (Click Through Rate) till vår webbplats med 10% under året. 

Listan på mål och hur man konkret mäter dessa kan göras lång. Några vanliga mål är:

Vi vill få vårt varumärke att växa
(Awareness)
Mätvärden: Följare, delningar, tid i video …

Aktivera våra följare
(Engagement)
Mätvärden: Kommentarer, likes, mentions …

Driva försäljning/konvertering
(Conversion)
Mätvärden: Klick till sajt (CTR), direktköp, ifyllda formulär…

Öka kundnöjdhet
(Consumer)
Mätvärden: Recensioner, svarstid hos support …

Studera er målgrupp och skapa personas

För att skapa innehåll som aktiverar din målgrupp måste du först känna din målgrupp. Ju mer du vet om din målgrupp desto bättre. Börja med breda datapunkter som kön, ålder, språk, inkomst, yrke och intressen och utveckla om det finns möjlighet. Skapa personas utifrån era viktigaste målgrupper så blir det lättare att få en tydlig bild kring vem ni kommunicerar med.

Ge dina personas namn, titel, geografisk plats, ålder och gärna en fotografisk eller illustrerad bild. En persona ska kännas som en verklig person.

Exempel: Techiga Richard. Richard är 39 år och datakonsult. Han bor centralt i en 3:a i Uppsala. Han har ett barn och är sambo. Han kör en VW Passat och äger ett mindre fritidshus i Värmland. Richard tycker om att springa, friluftsaktiviteter, datorspel och film. Han klär sig avslappnat och föredrar parmiddagar framför uteliv. Han är mycket intresserad av ny teknik och lägger stor del av sin inkomst på smarta prylar, datorkomponenter, tv och ljud.

Lär känna och lär er av era konkurrenter

På vilka plattformar verkar dina konkurrenter? Vilken typ av innehåll publicerar de? Hur ofta. Vilka gör det bra, vilka mindre bra? Finns det en plattform dem missat där du lättare kan ta plats? Finns det idéer du kan låna och göra bättre? Här kan det spara mycket tid om du använder ett Social Listening-vektyg som Falcon.io, Sprout Social, Hootsuite eller Hub Spot SMMS.

Se över er befintliga data

Gissningsvis använder ni sociala medier redan idag. Hur bra koll har ni på hur det har gått? Har ni gått igenom data för att se vad som flugit eller inte, vilka som aktiveras av ert befintliga innehåll, vilka plattformar som fungerat bäst.

Skapa en innehållskalender

Innehåll skapar inte sig självt. För att din strategi ska lyckas behöver ni en innehållskalender för att planera för vad, när och hur ni ska publicera. Även här är det oftast nödvändigt med separata innehållskalendrar för varje plattform. Att planera för ett helt kalenderår är att föredra. Kalendern är också viktig för att ni ska få en uppfattning om hur mycket arbete som kommer krävas.

Vilka dagar och tider på dygnet passar bäst för olika typer av innehåll?
Vilken typ av innehåll krävs?
Vad kan vi göra själva, vad måste vi köpa in?
Hur stor andel innehåll kommer att vara organiskt och när ska det köras betalda kampanjer?

Sociala medier är just sociala. Var försiktig med att planera och skapa mycket innehåll som endast är till för att sälja era produkter eller endast marknadsföra ert företag. 80/20-regeln säger att 80% av ert innehåll bör roa, utbilda eller informera era följare medan 20% direkt kan vara sälj eller marknadsföring.

Hur ska vi veta hur ofta vi ska publicera? Den generella regeln är hellre för ofta än för sällan. Är innehållet intressant och aktiverar era följare går det nästan inte att publicera för ofta. Det skiljer sig också mycket åt vilken plattform ni agerar på och självklart vilken typ av innehåll som publiceras. Instagram Stories eller Twitter tål oftast flera inlägg per dag, medan Instagram i feed med två inlägg per dag kan upplevas störande och skrikigt.

En bra innehållskalender är också tydlig med vem/vilka som ansvarar för att innehållet verkligen skapas och publiceras i tid.

Även med en tydlig innehållskalender är det viktigt att snabbt kunna agera på oväntade händelser och möjligheter.

Schemalägg era inlägg

För att slippa arbeta med era konton dagligen rekommenderar vi att ni schemalägger så stor del av innehållet som möjligt. För Facebook och Instagram går det bra att schemalägga i Meta Creator Studio (gratis), men för att få en ordentlig överblick och schemalägga för andra plattformar kan det vara värt att använda ett tredjepartsverktyg som SocialPilot, Hootsuite, Agorapulse, Later eller Sprout Social.

Skapa fantastiskt innehåll .-)

Ok, nu är ni redo att börja skapa innehåll. Innehåll som stämmer överens med de mål och de målgrupper ni satt upp och som passar in på respektive plattform. Enkelt va? Nja, oftast inte. Vem är ansvarig, hur mycket tid har de fått allokerat, har de kunskaperna som krävs. Även den mest minutiöst utformade och djuplodande sociala medier strategin fallerar lätt när arbetet med att skapa innehåll faller mellan stolarna. Alla vet att bra bild och rörligt innehåll är det som aktiverar bäst, men att filma, klippa och ljudsätta video eller ta genomtänkta professionella bilder är både tidskrävande och kräver mycket kunskap.

Testa, mät, förändra, testa, mät …

En strategi är alltid bra innan den möter verkligheten. Är det verkligen rätt målgrupp vi försöker interagera med på rätt plattform? Har vi rätt typ av innehåll? Var det ett bra beslut att publicera just på fredag eftermiddagar? Innan ni testat har ni ingen data, men så fort innehållet börjat publiceras är det dags att börja följa upp de mätbara mål ni satt upp. Data är er bästa kompis, titta på datan!

Klart?

Och nu är det bara att rulla på? Tyvärr inte. Få saker är så föränderliga som sociala medier. Plattformar kommer och går (hej Clubhouse, Vine, Google+ och MySpace), algoritmerna förändras, funktioner dyker upp och försvinner och användarna är rörliga. Idag pratar alla om Tik Tok och om ett par år har det förmodligen dykt upp något nyare och hetare. Strategin, precis som allt digitalt, behöver hållas levande och uppdaterad. Men även om det låter som mycket jobb så kan vi nog alla vara överens om att få satsningar kan få så bra effekt som en bra utformad och väl utförd sociala medier strategi. Och behöver ni hjälp, då finns vi på Wonderfour bara ett mail eller ett samtal bort för att hjälpa till 🙂

Läs mer om hur vi på Wonderfour kan hjälpa er med era sociala medier här.

Till er tjänst
Är vi rätt digital byrå för er? Kontakta Lena Fischer, Head of New Business, så tar vi reda på det.

+46 70 710 83 43
lena@wonderfour.se
Digitala insikter
Tankar, inspiration & insikter från oss på digitala byrån Wonderfour som med ojämna mellanrum droppar rakt ner i din mailbox.
CASE_

Söker du en digitalbyrå med design thinking? med agilt dna? med teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu. Kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.

lena@wonderfour.se

+46 70 710 83 43

Bli kontaktad

Tack!

Vi kommer höra av oss till er så snart vi kan.
👍
hej!
Jag godkänner att ni sparar mina kontaktuppgifter.