Wonderfour

Insikt_ 2018.04.26

Live i sociala medier. Vågar vi? Och vad ska vi tänka på?

Live i sociala medier. Vågar vi? Och vad ska vi tänka på?

Det kan vara läskigt att gå live i sociala medier. Samtidigt vet vi att Facebook och Instagram prioriterar video och särskilt livevideo. Livevideo uppskattas också och får bra spridning av era följare - och ni visar att ni anstränger er lite extra för deras skull. Så varsågod, här listar vi några saker som kan vara bra att tänka på innan ni trycker på live-knappen.

Spontansändning

Med en spontan livesändning på Instagram eller Facebook kan du ge dina trogna och intresserade följare en inblick bakom kulisserna och ge dem en känsla av att få vara med där det händer. Att visa på transparens och att vara inbjudande är viktigt för att bibehålla och stärka relationen med era följare.

Den planerade sändningen

Om man vill nå en större publik och få mer räckvidd så är den planerade sändningen perfekt. Är det så att det händer någonting speciellt i er bransch som bör uppmärksammas? Planera då in en livesändning där ni förbereder er med en planerad strategi inför sändningen. Ni kan då marknadsföra och sprida ordet en period innan för att skapa en hype inför livesändningen. Det kan handla om allt från en intervju med en relevant person, eller kanske en livesändning från ett viktigt event. Sändningarna är framför allt till för era trogna följare, men genom ett noggrant förarbete kan man nå en större publik än så.

Gå igenom era sociala kanaler för att komma fram till vilken av plattformarna som är bäst för just ert företag att sända i. Givetvis är det den kanalen med flest följare som kommer generera flest interaktion. Men glöm inte att på Facebook så kan man välja att publicera sändningen i efterhand, medan på Instagram så försvinner sändningen efter 24 timmar. En annan fördel med Facebook är att man kan beskriva vad sändningen handlar om. Den möjligheten finns inte på Instagram ännu.

Några saker att tänka på

  1. Ljud

    Om du ska göra en spontansändning räcker det med att använda den inbyggda kameran i telefonen. Men om du planerar en mer uppstyrd sändning kan det vara bra med en riktig mick. Speciellt om du ska spela in en intervju eller livesända en intressant föreläsning. Det är viktigt att era följare kan höra talaren/talarna ordentligt för att de ska stanna kvar och kolla klart på sändningen.

  2. Format

    Oftast är det bäst att hålla kameran horisontellt för att få en så bra bild som möjligt. Speciellt om du planerar att spara sändningen i efterhand. Ska du spela in spontant utan att använda filmen efteråt, så spelar det inte så stor roll hur du håller kameran.

  3. Längd

    Det är bra att tänka på hur lång tid man filmar, så att sändningen inte blir för lång. Det är ingen idé att filma mindre roligt material bara för att hålla sändningen vid liv. Då är det bättre att avsluta sändningen och ta upp en ny när någonting nytt och intressant dyker upp. Samtidigt tar det ett tag innan tittarna börjar droppa in. Avslutar ni för tidigt kanske inte målgruppen hinner hoppa in i sändningen.

  4. Mål

    Innan du startar sändningen är det bra att bestämma vad man vill uppnå med den. Vad är tanken med att gå live? Ska ni guida era följare genom någonting, eller svara på eventuella frågor eller kommentarer? Ibland löser sig det under sändningen, men ett tips är att bestämma sig för målet innan man tar upp kameran.


Vill du veta mer om hur vi som digitalbyrå kan hjälpa dig? Kontakta vår vd och projektledare Lena Fischer på lena@wonderfour.se eller 070-710 83 43.

Till er tjänst
Är vi rätt digital byrå för er? Kontakta Lena Fischer, Head of New Business, så tar vi reda på det.

+46 70 710 83 43
lena@wonderfour.se
Digitala insikter
Tankar, inspiration & insikter från oss på digitala byrån Wonderfour som med ojämna mellanrum droppar rakt ner i din mailbox.
CASE_

Söker du en digitalbyrå med design thinking? med agilt dna? med teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu. Kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.

lena@wonderfour.se

+46 70 710 83 43

Bli kontaktad

Tack!

Vi kommer höra av oss till er så snart vi kan.
👍
hej!
Jag godkänner att ni sparar mina kontaktuppgifter.