fbpixel

IGTV – Instagrams nya stora satsning

Det är ingen tvekan om att video är här för att stanna. I juni i år lanserade Instagram sin senaste produkt IGTV, Instagram TV, som både är en ny videobaserad app och en ny integrerad funktion på Instagram. Än så länge är det få tidskrifter som har skaffat IGTV, men med det långa filmformatet kan det vara helt rätt för branschen.

Genom att använda sig av videoformat har många företag och varumärken skapat stor framgång. Det är ingen nyhet att video är populärt, och i och med Facebooks nya algoritm så är det svårt att synas i bruset. Video är ett format som prioriteras lika mycket av användare som av algoritmen.

På många sätt kan man se IGTV som en mix av Instagram Stories och Youtube. Formatet är vertikalt och mobiloptimerat, precis som Stories och Snapchat, men du som användare kan ladda upp videos som är upp till 10 minuter långa. Om du har ett verifierat konto kan du ladda upp videos som är upp till 1 timme långa, vilket ger både användare och de som skapar innehåll helt nya möjligheter.

Som redaktion bör man ha koll på alla nya kanaler och som tidskrift kan man fundera över hur man skulle kunna jobba med det långa formatet. Ett längre vertikalt videoformat kan vara perfekt för redaktioner som arbetar med längre reportage.

Bra att veta om IGTV

  1. En video kan vara mellan 15 sekunder och 10 minuter långa. Om man har ett verifierat konto kan videon vara upp till 1 timme.
  2. Vertikala videos ska vara i formatet 9:16
  3. Filen ska vara i MP4-format
  4. Användaren kan se IGTV-videos både från den vanliga Instagram-appen och IGTV-appen
  5. Man kan inte marknadsföra sig på IGTV, ännu…
  6. Man kan ha en IGTV kanal per Instagramkonto

De största fördelarna

Instagram är redan en mycket populär plattform med en miljard användare, vilket såklart ger IGTV ett försprång. Att slippa skapa ett nytt konto på en ny app för att börja dela innehåll och kolla på videos är såklart en stor fördel.

I och med att användarna på Instagram redan har ett konto så är det enkelt för dem att börja följa, gilla och kommentera andra videos. På Youtube däremot tittar de flesta på videos utan att ha ett konto och har inte samma möjlighet att interagera med kanalerna.

Genom Instagram Stories genombrott har vi tränats in i ett beteende att titta på vertikal video, svepa vidare till nästa ”kanal” och konsumera mer innehåll, flera gånger per dag. Med det sagt är det mycket som talar för att vi som användare snabbt kan vänja oss vid IGTV på samma sätt som vi vande oss vid Instagram Stories.

IGTV öppnar också upp för möjligheter att nå ut till fler potentiella följare och för att bli lättare upptäckt. Genom flikar som ”För dig” och ”Populärt” har du chansen att nå ut till personer som ännu inte följer dig.

Nackdelar

I dagsläget finns det i princip inga bra appar för att redigera videos i vertikalt format, utan du behöver oftast en dator för att kunna göra det. Medan det finns många bra appar för att redigera horisontell video, vilket gör att många på Youtube filmar och redigerar videos direkt med mobiltelefonen.

Ett annat stort problem är den stora skillnaden i format mellan Youtube och IGTV. Vilket betyder att det inte är så lätt att återanvända samma material på de båda plattformarna. Användarna måste då skapa två olika format på videon eller kompromissa med hur videon ser ut på Youtube. Eller helt enkelt spela in två olika versioner av videon. Det gäller även företag som betalar för professionella videos till sina sociala kanaler.

Kom igång

  1. Ladda ner IGTV-appen
  2. Logga in på IGTV. Om du redan är inloggad på Instagram kommer den automatiskt att ansluta till din profil
  3. Klicka på ”Inställningar” i det högra hörnet för att sätta upp en kanal
  4. Nu är du redo att börja publicera ditt innehåll!

Att ladda upp innehåll

  1. Klicka på din profilikon
  2. Välj det du vill ladda upp från din kamerarulle
  3. Lägg till titel och beskrivning till din video
  4. Lägg till en omslagsbild eller thumbnail till din video
  5. Nu är du redo att publicera videon!

IGTV-kanal

IGTV-instagram-kanal

IGTV-kanal-sociala-medier

IGTV-kanal-instagram

Besök vår egna IGTV-kanal här och ta del av vår YAY MONDAY som sänds varje måndag med trender, tips och annat spännande inom kommunikation, marknadsföring och sociala medier!

Vill du veta mer om hur vi som digitalbyrå kan hjälpa dig? Kontakta vår vd och projektledare Lena Fischer på lena@wonderfour.se eller 070-710 83 43.

Om du emellanåt vill ha vår - digitalbyrån Wonderfour - syn på nyheter i gränslandet tech & media, ja då ska du omedelbart prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev :-)
Tummen upp

Söker du en digitalbyrå
med teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu.

Kontakta vår vd & projektledare Lena på

lena@wonderfour.se +46 70 710 83 43

Välj rätt digitalbyrå
Jag kan inte nog uttrycka min uppskattning över samarbetet med er. Ni är alltigenom helproffsiga!
- Eva Blomqvist, Generalsekreterare Bilkåren
Hej! Har du frågor? Vill du att jag kontaktar dig?
Lena Fischer, vd
X
Tack!
Jag hör av mig så snart jag kan.
Hoppsan, det där funkade inte. Men du kan höra av dig till mig på lena@wonderfour.se istället.
Wonderfour
- en smartare digitalbyrå & webbyrå i Stockholm
Rörstrandsgatan 46
113 40 Stockholm
org nr 556580-6386
Wonderfour W4 AB
Credit rating AAA

På digitalbyrån Wonderfour skapar vi smarta digitala lösningar för smarta företag, organisationer och varumärken. Det har vi gjort sedan 2010.

Vi hjälper er med analys & strategi, med koncept, design, UI och UX. Vi löser det tekniska - kod & programmering - och utvecklar helst i Php och WordPress. Vi kan producera ert innehåll - text och rörligt - och vi kan ta hand om er närvaro i sociala medier. Visst låter det bra? Tillsammans gör vi ert nästa digitala projekt helt wonderfour!

have a wonderfour day!