Insikt_ 2020.11.17
Hur gör man en bra annons på Google?
Sökordsannonsering på Google kan vara den effektivaste form av marknadsföring som finns. Men vad avgör egentligen vem som vinner budgivningen om ett sökord och vad måste du tänka på när du skapar din sökordsannons?
Du kanske inte känner till det, men alla sökordsannonser på Google har en ranking, ett betyg. Och för att bedriva framgångsrik annonsering långsiktigt via Google är det här betyget viktigt att förstå och förbättra.
Google Ads Quality Score.
Kvalitetsresultatet anger hur relevant din målsida/landingssida och din annons är för de sökord som du valt. Som vanligt när det gäller att annonsera på Google är det alltså ett samspel mellan SEO, SEM och en snabbladdad och en väl mobiloptimerad landningssida som avgör mycket av resultatet.
Kvalitetsresultatet (Quality Score) mäts från 1-10, där 1 är extremt dåligt och 10 är bäst. Resultatet beräknas bland annat utifrån följande tre parametrar – Uppskattad CTR (Expected Click Through Rate), annonsens relevans (Ad Relevance) och upplevelsen av målsidan.
Ditt Google Ads Quality Score avgör hur mycket du i slutändan måste betala för ditt annonsord. Kvalitetsresultatet 1, det sämsta, gör att du tvingas betala 400% mer för varje klick. Kvalitetsresultatet 10 ger dig däremot 50% rabatt från snittresultatet som är fem. Säg att du gör en AdWords-kampanj på ordet ”espressobryggare”. Med ett riktigt dåligt Google Ads Quality Score på 1 måste du alltså betala mer än tio gånger så mycket som din konkurrent som annonserar samma ord men med ett kvalitetsresultat på 10. Helt avgörande alltså.
Uppskattad CTR – Expected Click Through Rate – ECTR.
Hur pass många klick din Google Display Ad eller Adword förväntas generera när den visas. ECTR kan antingen vara Genomsnittlig, Lägre än Genomsnittlig eller Högre än Genomsnittlig. En låg ECTR kan vara en varningssignal om att du valt fel sökord eller att landningssidan inte är optimerad vad gäller laddningstid, val av sökord etc.
”Gör du fel betalar du alltså tio gånger mer än din konkurrent!”
Annonsens relevans – Ad Relevance.
Hur bra matchar sökordet budskapet i annonsen? Svarar budskapet på användarens sökfråga? Använder du ett sökord som inte är relevant för ditt företag?
Upplevelse av målsida.
Den URL som du anger som mål för din annons är väldigt viktig i Googles bedömning av hur din annons ska rankas. Som princip bygger ju hela Googles affärsmodell på att du som användare ska få ett snabbt, korrekt svar på din sökfråga. Den här parametern uppskattar alltså hur användbar och relevant din målsida är. Är den snabbladdad (läs mer om vad vi skrivit om Google Page Speed Insights här), innehåller den ditt sökord i text, besvarar den besökarens fråga och är den mobilanpassad efter konstens alla regler?
Sammantaget behöver alltså alla dessa delar fungera för att du ska få optimal utväxling på dina sökordsannonser. Gör de det vågar vi nästan lova att din CPC kommer sjunka drastiskt, samtidigt som din CTR bara ökar och ökar. Drömläge alltså 😃.
____
Vill du veta mer om hur vi på digitalbyrån Wonderfour kan hjälpa ert företag, ert varumärke eller er organisation med digital marknadsföring – SEO, SEM, Content Marketing eller Social Media Marketing? Då ska du inte tveka att ringa vår supertrevliga Head of New Business Lena Fischer direkt. +46 70 710 83 43, lena@wonderfour.se. Vi har både fåmansföretag och multinationella företag som kunder. Vi hörs! 👋