Insikt_ 2021.01.15
Hur säljer jag med Instagram Shopping?
Som e-handlare jublar du förmodligen åt utvecklingen av shopping på Instagram. Utseendet i appen har förändrats för att främja shopping, verktyget Commerce Manager har landat och live-shopping är på ingång.
Att kunna tagga sina produkter för att sälja genom de sociala kanalerna har varit möjligt länge men någon vidare upplevelse har det inte varit. Men under det gångna året har nya uppdateringar släppts vilket passande nog var när världen (företagare) behövde det. Möjligheterna är långt ifrån oändliga men resan är påbörjad och ack så viktig för e-handlare att vara med på.
Så vad behöver du ha koll på för att dra igång med Instagram Shopping?
- Först och främst behöver du bestämma om du manuellt ska lägga in artiklar eller installera en pixel på din webbplats för att automatiskt koppla produkter. Valet beror på hur stor butik du har samt hur ofta lagret justeras. Stora lager med frekvent förändring – använd pixel. Små lager med få artiklar – sköt det manuellt. Logiskt, javisst.
- Gör dig hemmastadd i verktyget Commerce Manager för organisering och optimering av din butik. Här ser du över din produktkatalog, skapar samlingar och justerar utseendet. Eftersom Instagram används till inspiration i stor utsträckning bör du spinna vidare på detta och integrera det även i Instagram-butiken.
- Länka produkter även i Stories. En efterlängtat funktion som nyligen blev tillgänglig för organiskt content. Steget från story till webbplats är annars långt.
- Starta med live! Än har funktionen att tagga produkter i live inte nått Sverige men det är på ingång. Därför är det klokt att starta upp er strategi redan nu. Här finns möjlighet att connecta med målgruppen på ett nytt sätt för att bygga en stark relation med eller utan produkttaggar.
Idag krävs en smidig övergång från alla digitala plattformar där varumärkets identitet är tydlig i samtliga led. Så oavsett hur bra content ni gör – se till att kundresan från sociala medier till e-handeln inte skaver. Och håll koll på nya uppdateringar för shopping genom sociala medier har bara börjat.
Vill du ha hjälp med din satsning på sociala medier?
Kontakta vår Head of New Business, Lena Fischer, på 070 710 83 43 eller lena@wonderfour.se