Insikt_ 2020.10.22
Gör era kunder till ambassadörer med Growth Hacking
När användarupplevelsen fungerar optimalt genom hela kundresan får ni mer än en nöjd kund. Ni får någon som aktivt sprider goodwill kring och talar väl om ert varumärke eller produkt.
En perfekt kundresa kan bara uppnås när strategi, design, UX, dataanalys, kundtjänst och marknadsavdelningen alla spelar ihop som ett lag, med en tydlig strategi. Det är inte lätt, men när det händer kan det innebära en dramatisk förändring i antal leads och konverteringar.
Det är i brytpunkten mellan en kreativ idé, en väldesignad och intuitiv tjänst/produkt, agila digitala utvecklare som står redo att förändra och förbättra och en dataanalys och testning som direkt hittar brister och möjligheter som magin kan skapas. Att nå hela vägen fram kanske är en utopi, men hellre nå månen i försöket att nå stjärnorna än att inte nå någonstans alls. Låt jakten på den perfekta kundresan börja!
AAARRR.
En vrålande pirat? Nej, bara en i raden av akronymer inom marknadsföring. Ibland kallas den för Pirate Metrics, ibland för Pirate Funnel. Det handlar om:
Awareness
Hur många når du ut till?
Aquisition
Hur många besöker din webbplats/app?
Activation
Hur många tar steget att interagera med din produkt, till exempel genom att lägga den i varukorgen?
Revenue
Hur många beställer faktiskt produkten?
Retention
Hur många kommer tillbaks och handlar av dig igen?
Referral
Hur många rekommenderar din tjänst/produkt vidare?
AAARRR används ofta som ett första steg inom Growth Hacking för att se var svagheterna finns. Vad bör vi fokusera oss på? Att hitta flaskhalsen. Ni kanske redan når ut till många med er tjänst. Er webbplats har många besökare. De som använder er tjänst är nöjda, men det är tydligt att få beställer även om de har visat intresse för tjänsten/produkten. Då är det kanske här vi initialt ska koncentrera oss – att få de som interagerar med tjänsten att faktiskt beställa. Är varukorgen krånglig? Töms varukorgen automatiskt efter viss tid? Kan vi påminna besökare som lagt varan i varukorgen om att de aldrig slutförde sitt köp?
Data made me do it.
Grunden för allt detta är data. Och data finns i överflöd. Det svåra (nja) och tidskrävande (om inte processerna och metoderna finns där) är att analysera och förstå all denna data. Vad ska vi mäta? Hur ofta? Och hur ska vi agera på det vi ser?
Som tur är finns många verktyg till din hjälp. Google Analytics, Hotjar, SEMrush … Kanske behöver ni en dashboard som Google Data Studio som ger en tydlig realtidsbild över hur era viktigaste KPI:er presterar.
Oavsett hur ni mäter er data är det viktigt att ni har – antingen externt hos er digitalbyrå eller internt – ett team med UX och utvecklarkompetens som snabbt kan agera. Stora, tröga IT-jättar är sällan ett bra val här.
G.R.O.W.S.
Räcker det inte med marknadsföringsakronymer nu undrar du? Nej tyvärr. Vi har en till. G.R.O.W.S. För när vi hittat flaskhalsen i AAARRR så gäller det ju att lösa problemet. Då gäller att:
Gather Ideas – Samla in idéer. Brainstorma!
Rank Ideas – Betygsätt och ordna idéer.
Outline Tests – Sätt upp förutsättningar för hur en idé ska testas och mätas.
Work – Japp, som Britney säger ”you better work bi**h”.
Study Outcome – Analysera datan och dra lärdom.
Alltid agilt!
För att det som kallas Growth Hacking ska fungera måste processen vara agil. Oftast kan de bästa resultaten uppnås i små, tighta team med högt i tak och där beslutskedjan är kort. Att få, att kunna och att våga ta snabba beslut baserade på data eller kanske ett trendande inlägg på en influencers Instagram kan skapa oanat positiva effekter. Självklart kräver det en god kännedom om målgruppen, för här finns naturligtvis också risker.
Testa testa testa.
Den som påstår sig veta vad som fungerar och inte har sällan rätt. Och även om en erfaren marknadsförare eller marknadschef kan ha god känsla för vad som fungerar finns alltid små nyansskillnader som kan göra stor skillnad. A/B – eller varför inte A/B/C/D/E/F-testning – är en central del inom Growth Hacking / Marketing Automation. Alla som testat Google Ads Responsive Ads vet hur små förändringar i en rubrik kan göra fundamentala skillnader för hur en annons presterar. Och det är inte alltid den mest välskrivna copytexten som vinner.
Om vi nu vet att detta är så otroligt viktigt när vi annonserar digitalt på plattformar som Google och Facebook, varför tar vi inte med oss det synsättet i alla våra digitala kanaler? När den digitala byrån har hand om både marknadsinsatsen och tillgång och tillåtelse att faktiskt ändra och testa på slutdestinationen – webbplatsen – då skapas helt nya möjligheter.
PS: Det här är viktigt!
Att kundresan är viktig för dagens konsumenter vet vi. En helt färsk undersökning från analysfirman SAS med 10.000 deltagare visar att 1 av 3 konsumenter är beredda att överge ett varumärke efter endast en dålig upplevelse. 59% är beredda att betala mer för produkter och tjänster så länge de fortsätter att ha en positiv kundupplevelse.
Vill du veta mer om hur vi på digitalbyrån Wonderfour kan hjälpa ert företag, er organisation eller ert varumärke att nå ut, eller hur vi kan hjälpa er förbättra och optimera er digitala kundresa? Hör genast av er till Lena Fischer, Head of New Business, på lena@wonderfour.se eller ring henne på 070-710 83 43.