Wonderfour

Insikt_ 2021.03.23

Google Analytics 4 – vad är nytt?

Google Analytics 4 – vad är nytt?

Google Analytics är det mest använda analysverktyget för webb- och apptrafik. Med Google Analytics 4 (GA4) görs ett rejält omtag vad gäller både utseende och funktionalitet.

Det har gått några månader sedan Google lanserade sin senaste version av Google Analytics – GA4. Skillnaderna från de senaste versionerna är ganska omfattande, både vad gäller funktionalitet och användargränssnitt. Vi går igenom de största förändringarna, de största fördelarna och försöker reda ut om du bör byta eller om du lugnt kan fortsätta använda den tidigare versionen ett tag till.

Största nyheterna och förändringarna i Google Analytics 4

Se in i framtiden

Med hjälp av Machine Learning kan GA4 göra förutsägelser över hur dina besökare och din målgrupp kommer agera i framtiden. Du kan till exempel uppskatta dina framtida intäkter från en specifik målgrupp. Du kan skapa flera Audiences (målgrupper) och köra analyser kring vilken, och varför, vissa av dessa är mer troliga att konvertera. Du kan göra beräkningar över estimerat kundbortfall (churn) eller hur efterfrågan på en viss produkt väntas öka.

Bättre integration med Google Ads

Genom att länka din Google Analytics 4-egendom med ditt Google Ads-konto exporteras dina målgrupper i GA4, och deras konverteringshändelsedata, automatiskt till Google Ads.

Händelser istället för visningar och besök

Där Universal Analytics fokuserade på att visa data från enheter och plattformar är GA4 istället uppbyggt efter besökarens digitala kund- och köpresa. Istället för mål sätter du upp och konfigurerar konverteringar, istället för visningar sätter du upp dataströmmar.

Smartare spårning och mätning

Via den nya funktionen Enhanced Measurement spårar GA4 automatiskt nedladdningar av filer, utgående länkklick, interaktioner med video, sökningar på sajten och scrollhändelser. Det här var något som förvisso gick att göra även med UA, men då krävdes en hel del extra kod och tagghantering.

En annan stor förändring är är att den ökända Avvisningsfrekvens (Bounce Rate) nu helt försvunnit och ersatts av Användaraktivitet (Engaged Sessions) och Sessionslängd (Engagement Time). Besökare markeras automatiskt som ”engagerade” om de stannat mer än tio sekunder på webbplatsen, sett två eller fler sidor eller aktiverat en konverterande händelse. Användaraktivitet över tid räknas endast om webbsidan eller appen ligger i förgrunden.

Även om dina besökare hålls anonyma så spåras dem av Google via id:n i flera olika kanaler.

Analysverktyget Analysis Hub – din nya bästa vän

Om du tidigare använt Analytics 360 kommer du känna igen dig i det nya analysverktyget. Här skapar du via Exploration snabbt och enkelt skräddarsydda rapporter, där du med drag-and-drop lägger till dimensioner, filter, mätvärden och segment. Med Custom Funnels kan du visuellt se en köpresa i upp till tio steg och med User Lifetime kan du analysera hur dina besökare agerat över tid. Du får nu en helt ny överblick över kund- och köpresan.

Vad är nytt i Google Analytics 4 GA4

Bör jag uppgradera till Google Analytics 4?

Det enkla svaret är JA! 😀 Alla nya användare av Google Analytics kommer automatiskt att använda GA4, men har du sedan tidigare ett UA-konto (Universal Analytics – det tidigare namnet på Google Analytics) är du än så länge inte tvungen att byta till nya GA4. Google själva rekomenderar sina befintliga användare att under en övergångsperiod köra dubbelt, det vill säga behålla sitt befintliga GA-konto samtidigt som man uppgraderar och kör GA4.

Även om UA kommer finnas kvar ett bra tag till så kommer det inte att fortsätta utvecklas. GA4 är framtiden och det är där Google lägger sitt fokus. Vår rekommendation är att du så snart du kan implementerar GA4 och kör parallellt under en övergångsperiod. Ju förr du implementerar det nya, desto mer av din data kommer att finnas tillgänglig i det nya formatet.

Nyheter i Google Analytics 4

Hej Lena & Anna, vad tycker ni är den mest spännande funktionen i Google Analytics 4?

”Jag tycker att enkelheten vid konverteringsmätning är fantastisk. Att kunna sätta upp mål efter KPI:er snabbt och så mycket enklare än tidigare.”
– Lena, Head of New Business, Wonderfour

”Möjligheterna som prediktiva målgrupper ger. Att med machine learning kunna förutspå och selektera målgrupper som står i beslut att köpa eller som förväntas hoppa av som kund under en bestämd period. Och att kunna koppla detta till Google Ads för remarketing eller för att väcka engagemang. Det är superspännande!”
– Anna, Social & SEM Manager, Wonderfour

Behöver du hjälp att implementera och komma igång med Google Analytics 4?

Vi på digitalbyrån Wonderfour har hjälpt många av våra kunder att ställa om från Google Universal Analytics – GUA – till GA4. Vi hjälper dig skapa din GA4-egendom, ställa in kund- och köpresor, metrics, funnels, flöden och konverteringsspårning.

Hör av dig till oss så hjälper vi dig gärna! Kontakta Lena Fischer, Head of New Business på Wonderfour – 070 710 83 43 / lena@wonderfour.se

Till er tjänst
Är vi rätt digital byrå för er? Kontakta Lena Fischer, Head of New Business, så tar vi reda på det.

+46 70 710 83 43
lena@wonderfour.se
Digitala insikter
Tankar, inspiration & insikter från oss på digitala byrån Wonderfour som med ojämna mellanrum droppar rakt ner i din mailbox.
CASE_

Söker du en digitalbyrå med design thinking? med agilt dna? med teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu. Kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.

lena@wonderfour.se

+46 70 710 83 43

Bli kontaktad

Tack!

Vi kommer höra av oss till er så snart vi kan.
👍
hej!
Jag godkänner att ni sparar mina kontaktuppgifter.