Wonderfour

Insikt_ 2020.08.19

Google Ads & Retargeting – det bästa sedan skivat bröd?

Google Ads & Retargeting – det bästa sedan skivat bröd?

Ett av de effektivaste sätten att annonsera digitalt är via Retargeting (eller Remarketing som det också kallas). Besökare på din webbplats har varit inne på en specifik sida eller tittat på en specifik produkt, efter sig har de lämnat information i sin cookie som gör att det relativt enkelt går att annonsera specifikt för dom. Din annons kan ”förfölja” besökaren även på andra webbplatser.

Att skapa en kampanj med retargetingannonser kan göras på olika sätt – gäller det traditionella webbannonser tycker vi att det sker bäst via Google Tag Manager där det går att skapa specifika remarketing-taggar. Via Google Analytics går det sedan att skapa regler eller listor för olika demografier, till exempel alla besökare som besökt en viss sida på din webbplats, besökare som spenderat en viss tid på en sida, besökare som faktiskt konverterat eller kanske besökare som sökt på ett specifikt begrepp. Möjligheterna här är i princip oändliga. Retargeting kan också göras via eller på Facebook och YouTube. Ofta används alla dessa plattformar för att skapa en bra Retargetingmix.

  • Nå den som redan visat intresse för din produkt eller företag
  • Rikta och skräddarsy ditt budskap eller erbjudande till olika typer av besökare
  • Stanna top of mind hos dina tidigare besökare

Ibland finns en rädsla hos kunder kring Retargeting och att det kan upplevas som påträngande. Som all annan annonsering gäller det att känna sin målgrupp, att inte vara för påstridig och att ge ett bra erbjudande. Självklart är det också viktigt att styra på vilka webbplatser dina retargetingannonser kommer att visas. Eller kanske snarare, var dom absolut INTE ska visas. En annan viktig aspekt för att inte upplevas för påträngande är frekvenstak – hur många gånger per dag, vecka eller månad ska vi visa annonsen för en viss besökare.

Burn pixel – ett måste för näthandlaren

En besökare som faktiskt konverterat och precis köpt en produkt från din webbplats ska självklart inte få upp massor av erbjudanden från dig om att köpa samma sak igen. Det skapar irritation hos besökaren/kunden samtidigt som du betalar för ingenting. Därför rekommenderar vi på Wonderfour ofta användandet av så kallade ”burn pixels” –  alltså motsatsen till en tracking pixel. Om besökaren konverterat och köpt varan ska hen alltså tas bort från retargeting-listan.

Retargeting & GDPR

Självklart är det av stor vikt att all retargetingannonsering du gör, oavsett om det sker via listor i Google Analytics, via en Facebookpixel eller på något annat sätt följer reglerna för GDPR och hantering av data. Se till att ert företag har en tydlig policy för cookies och förklarar den för besökaren, tex med någon form av pop-up eller lager som enkelt kan stängas ned.

Behöver ni hjälp med Google Ads, retargeting eller paid social?

Är ert företag intresserade av att arbeta aktivt med Retargeting? Vi kan hjälpa er att skapa effektiv retargeting som era kunder faktiskt upplever som hjälpsam, sätta upp mätbara mål och KPI:er och sätta upp strategin som leder er dit. Retargeting behöver i sig inte vara svårt, men oftast krävs väldigt bra koll på den data som finns tillgänglig, hur den bäst hanteras och hur den kan tweakas för att konvertera ännu bättre. Hör av er till Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm, på 070-710 83 43 eller lena@wonderfour.se

Till er tjänst
Är vi rätt digital byrå för er? Kontakta Lena Fischer, Head of New Business, så tar vi reda på det.

+46 70 710 83 43
lena@wonderfour.se
Digitala insikter
Tankar, inspiration & insikter från oss på digitala byrån Wonderfour som med ojämna mellanrum droppar rakt ner i din mailbox.
CASE_

Söker du en digitalbyrå med design thinking? med agilt dna? med teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu. Kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.

lena@wonderfour.se

+46 70 710 83 43

Bli kontaktad

Tack!

Vi kommer höra av oss till er så snart vi kan.
👍
hej!
Jag godkänner att ni sparar mina kontaktuppgifter.