Wonderfour

Insikt_ 2020.10.21

Framtiden stavas PWA – Progressive Web App

Framtiden stavas PWA – Progressive Web App

Progressive Web Apps hör till de hetaste trenderna idag. På varje event inom digital utveckling nämns PWA som framtiden för apputvecklingen. Men vad är egentligen Progressive Web Apps? Är det en så spännande teknik som hypen gör gällande? Och för vilka kunder och vilka typer av projekt passar Progressive web Apps?

Progressive Web Apps – PWA – dök upp redan 2015. Enkelt förklarat kan man säga att en PWA är ett mellanting mellan en mobilanpassad webbplats och en native app. PWAs är alltså extremt mobilanpassade webbplatser där mycket utveckling lagts på att skapa en så ”appig” upplevelse för användaren som möjligt. Du slipper ladda ner en app i App Store eller hos Google Play – du surfar som vanligt in på sajten i din vanliga mobila webbläsare. Men upplevelsen du får skiljer sig från den på en vanlig webbplats. Laddningen bör gå mycket snabbare och mycket av innehållet går att nå även offline.

Enligt Google överger 53% av alla användare en webbsida om den tar mer än tre sekunder att ladda.

Några exempel på Progressive Web Apps som lyckats bra med att ge en riktigt ”appig” upplevelse är Twitter. När de tog fram sin PWA plattform Twitter Lite ökade de sina sidor per session med 65%, en ökning med 75% i skickade Tweets och en minskning i Bounce Rate med 20%. Enligt Twitter själva är deras PWA Twitter Lite till och med snabbare än deras native app, och PWAn kräver bara 3% av den serverlagring som appen gör.

Kinesiska e-handelsjätten alibaba.com, världens största handelsplattform, fick 76% ökade konverteringar efter att de uppgraderat sin mobilanpassade webbplats till en PWA.

Ok, vad kännetecknar och definierar då en PWA?

Du slipper få användaren att ladda ner en app. De flesta användare är idag skeptiska till att ladda ner ytterligare appar på sin mobil eller läsplatta. Särskilt om de inte i förväg vet fördelen med att göra det.

Trots att det inte krävs någon app att ladda ner går det utmärkt att användaren sparar en ikon till din PWA på hemskärmen på sin mobila enhet.

PWAs ger möjligheten att skicka pushnotiser i realtid till dina användare. Även om användaren inte har ”appen” igång.

Progressive Web Apps fungerar idag i så gott som samtliga webbläsare och i Windows, macOS, Chrome OS och Linux. Google, som först myntade uttrycket PWA, definierar en Progressive Web App som:

Progressiv – Fungerar för alla användare oavsett webbläsare, men där senare webbläsare kan dra nytta av fler funktioner.

Responsiv – Desktop, tablet eller mobil, innehållet anpassar sig efter ytan.

Snabbare efter första laddningen – Så mycket innehåll som möjligt laddas ner och cachas för att göra nästa laddning snabbare. Stor del av innehållet behöver bara renderas en gång.

Connectivity Independent – Stor del av innehållet ska fungera även om besökaren har en dålig eller ingen mottagning alls.

App-lik – Användaren ska uppleva det som att hen använder en native app vad gäller upplevelse och interface.

Säker – För att kunna definieras som en PWA måste den ha en säker anslutning, dvs alltid använda HTTPS 

Upptäckbar – Ska kunna hittas av sökmotorer. Även för en PWA är sökmototoptimeringen viktig.   

Re-engageable – Ska kunna skicka pushnotiser i realtid utan att dina besökare är inne på din PWA.

Installerar – Möjlighet att spara ikon till din hemskärm (utan att ladda ner via en app store)

Länkbar – Gå att hitta via en URL. Dina användare kan då också själva dela innehåll i din PWA med andra i alla digitala kanaler.

En annan, bredare och kanske enklare definition är:
HTTPS + Service Worker + Web App Manifest = Progressive Web App

Okej, allt det här låter ju jättebra. Men finns det inga nackdelar?

Egentligen inte. Förutom att utvecklingskostnaden för att ta fram en bra PWA är högre än en vanlig mobilanpassade webbplats (men klart billigare än att ta fram en native app) så är den enda riktiga nackdelen att den första sidladdningen, när allt innehåll ska sparas, kan ta klart längre tid. Därför är det good practice att använda sig av någon slags ”sidan laddar” information, till exempel en animation, för att inte besökaren ska tröttna eller tro att något är fel.

Service Worker?

En Service Worker är ett Java Script som webbläsaren kör i bakgrunden, separat från webbsidan. Den skapar möjligheter att nå funktioner som till exempel cachning av allt statiskt innehåll eller möjlighet att skicka pushnotiser.

När passar en PWA?

När är det rimligt att använda en PWA istället för en ”vanlig” responsiv och mobilanpassad webbplats, eller för den delen istället för en native app?

Shopping / E-handel. Att varje butik ska få sina besökare/kunder att ladda ner deras egna app från Google Play/App Store är orimligt. Samtidigt är en snabb och laggfri upplevelse otroligt viktigt vid e-handel. Här är en PWA med sitt snabba interface ett nästan självklart val.

Nyhetstjänst. Att kunna skicka pushnotiser till dina läsare kan vara en ovärderlig funktion. Detta gäller såklart även för e-handlare som kan skicka ut pushar för reor, rabatter och kundevent.

Event. Arrangerar du event eller andra typer av evenemang en PWA ett utmärkt alternativ. Att begära att era besökare ska ladda ner en app för varje event de besöker är för mycket begärt. Med en PWA slipper du det samtidigt som du kan utnyttja många av de fördelar en native app ger.

Funderar ni på att ta fram en app eller har ni en app idag men vill ha lägre utvecklingskostnad, snabbare time to market och bättre SEO då är en PWA något för er.

Är du intresserad av att ta fram en Progressive Web App till ditt företag, organisation eller varumärke? Hör av dig till Henrik Sundberg, Head of Development hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.  

Till er tjänst
Är vi rätt digital byrå för er? Kontakta Lena Fischer, Head of New Business, så tar vi reda på det.

+46 70 710 83 43
lena@wonderfour.se
Digitala insikter
Tankar, inspiration & insikter från oss på digitala byrån Wonderfour som med ojämna mellanrum droppar rakt ner i din mailbox.
CASE_

Söker du en digitalbyrå med design thinking? med agilt dna? med teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu. Kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.

lena@wonderfour.se

+46 70 710 83 43

Bli kontaktad

Tack!

Vi kommer höra av oss till er så snart vi kan.
👍
hej!
Jag godkänner att ni sparar mina kontaktuppgifter.