Lär dig älska Facebookpixeln
Jaha tänker du som redan använder Google Analytics, behöver jag verkligen ett till verktyg för att spåra mina besökare. Svaret är ja. Facebook är en alldeles för viktig kanal för att inte annonsera i. Och med Facebook Pixel kan du verkligen rikta dina annonser med precision.
Facebooks Pixel är ingenting nytt, den första varianten kom redan 2015. Facebook Pixel installeras snabbt på din webbplats och gör det enkelt att spåra besökares aktivitet och sedan nå dessa besökare, eller användare vars profil liknar dessa besökare, med riktade annonser på Facebook.
Väldigt förenklat är det tre olika typer av funktioner som du idag kan aktivera via din Facebook Pixel:
Anpassad målgrupp (Website Custom Audiences)
Om du har Facebook Pixeln installerad så kommer den spåra hur alla besökare rör sig på din webbplasts som också är inloggade på Facebook. Vilka sidor besöker de? Vilka sidor besöker de inte? När besöker de? All den här datan hjälper dig att precisera din marknadsföring. Du kanske vill nå personer som:
- besökt din webbplats under det senaste dygnet?
- besökt en särskild sida på din webbplats?
- besökte din webbplats för två veckor sedan, men sedan inte kommit tillbaks …
Det går bra att definiera Anpassad målgrupp utifrån vilka sidor de besökt eller inte besökt. Det går bra att skapa flera Målgrupper/Audiences. Och missa inte den fantastiskt smarta funktionen att skapa en Lookalike-målgrupp baserad på dina besökare, alltså Facerbookanvändare som liknar dina webbplatsbesökare.
Anpassade konverteringar (Custom Conversions)
En Anpassad konvertering skapas genom att välja en konverterande sida på din webbplats och välja ett namn för konverteringen. Konverteringssidan kan till exempel vara en tacksida till följd av ett köp eller en beställning. Det kan också vara att besökaren lagt till en vara i varukorgen, handlat för ett visst belopp, anmält sig till ett event, registrerat sig för ett nyhetsbrev …
Du kan skapa upp till 40 anpassade konverteringar.
Standardhändelser (Standard Events)
En Standardhändelse är egentligen väldigt lik en Anpassad konvertering, med det undantaget att den inte registrerar besökare som kommer till en viss URL (webbsida). Istället handlar det om att spåra besökare som utfört en bestämd handling på webbplatsen. Med hjälp av en kodsnutt kan du till exempel välja att spåra/samla data om alla som:
- klickat på en viss knapp
- gjort en sökning
- besökt en specifik sida
- lagt till något i varukorgen/önskelistan/läslistan
- påbörjat anmälningsprocessen/betalningsprocessen
- gjort någon förutbestämd interaktion med din webbplats
Har du ännu inte installerat Facebook Pixel på din webbplats? Hör av dig till Lena Fischer på Wonderfour på lena@wonderfour.se / 070-710 83 43. Vi på digitalbyrån Wonderfour hjälper våra kunder med digital strategi, design, teknik och innehåll. Vi skapar morgondagens digitala lösningar.