Insikt_ 2018.01.23
Därför måste du snabba upp din webb
När testade du hur snabbladdad din webbplats är senast? För du statistik över laddtiderna? Kan du över tid se en förbättring? Om den laddar långsamt, har du en klar bild över hur mycket trafik (och i slutändan kunder) du förlorar på det? Låter du din byrå kontinuerligt göra förändringar på din webbplats för att snabba upp den?
På digitalbyrån Wonderfour var vi tidiga med att uppmärksamma Googles mätverktyg PageSpeed Insights. Vi har i fem år erbjudit den specifika tjänsten att titta på laddtider och att optimera dem. Men att tjänsten finns där betyder inte att alla ser värdet i den. Det kan hända att mycket krut läggs på laddtiderna vid en lansering av en ny webbplats, men att mätning och optimering sedan faller lite mellan stolarna.
Ok, men vad är en långsam sajt?
Beroende på innehåll kan det som är en långsam sajt för din organsation, ditt varumärke eller ditt företag vara en snabb sajt i en annan bransch. Google har löst detta med att jämföra din webbplats med mängder av andra webbplatser som har liknande innehåll, befinner sig inom samma kategori eller appelerar till samma målgrupp. För många räcker kanske inte en snabb webb, utan det gäller att vara branschledande. Att vara den inom det segment där du verkar som erbjuder de snabbaste laddtiderna kan bli en USP.
Men ur ett användarperspektiv är en långsam sajt något mycket mer subjektivt. Då handlar det mycket om förväntningar. Hur viktigt är innehållet för mig? Vet jag att det jag väntar på är precis det jag söker? I vilken situation befinner jag mig? Och glöm inte att vår acceptans för att vänta hela tiden sjunker.
Redan 2016 märkte Amazon att för varje sekunds extra laddtid minskade konverteringen med 7%. Walmart såg att de ökade omsättningen med 1% per 100 millisekunder snabbare deras sidor laddade.
Varför laddar min sajt så långsamt?
Anledningarna till att en webbplats laddar långsamt kan vara många. Dåligt optimerad kod, icke optimerade bilder, en långsam anslutning till webbservern, inlänkning av externa annonser, en överbelastad webbserver, inte tillräckligt bra cachning, avsaknad av Accelerated Mobile Pages … För att få reda på vad det är som gör din webbplats, eller specifika sidor på den, långsamma krävs att någon på ditt företag eller din byrå får i uppdrag att föra statistik över laddtiderna. Är det kanske bara vissa tider på dygnet, när servern belastas extra hårt? Hände något när ni kopplade ihop webbplatsen med det nya affärssystemets API?
Men idag har ju alla snabbt WiFi eller 4G?
Tyvär inte. Finns din målgrupp endast inom Stockholmsregionen så visst, då kan du kanske räkna med att uppkopplingen för användarna är snabb. Men i Sverige i övrigt skiljer sig hastigheten åt ganska mycket, och riktar sig din webbplats även ut i Europa eller kanske andra delar av världen så får du räkna med helt andra uppkopplingshastigheter.
PageSpeed och SEO
Sedan några år tillbaka använder Google PageSpeed som en del i vilken sökrank en webbplats får. Särskilt gäller detta sökrank i mobila enheter. Laddar din webbsida långsammare än konkurrentens är det stor risk att konkurrentens webbsida kommer högre upp i den mobila Googlesökningen. I branscher där en stor andel besökare kommer via sök (alltså nästan alla) blir snabbhet alltså väldigt viktigt.
Snabba upp med AMP
Googles egna Open Source-projekt AMP (Accelerated Mobile Pages) är en väg att göra de mobila laddningstiderna korta för de webbplatser där snabbhet är kritiskt. AMP lanserades 2015 och idag går ungefär 10% av trafiken till de största publicisterna i USA till en AMP-sida.
Google själva säger att AMP-sidor generellt laddar på under en sekund och använder 10 gånger mindre data än icke AMP-sidor.
RAIL-modellen
RAIL står för Response, Animation, Idle, Load, och är en modell för att titta på en användares upplevelse av en webbplats, digital tjänst eller app, utifrån vissa bestämda handlingar. Modellen är tänkt att hjälpa både designers och utvecklare att säkerställa en bra användarupplevelse. Följer man RAIL ska tjänsten jag besöker:
- Utföra en aktivitet från användaren inom 100 millisekunder (Response). Svara på användarens försök till aktivitet inom 50 millisekunder.
- Leverera varje ruta (frame) i en animation inom 10 millisekunder eller mindre (Animation).
- Maximera användandet av laddning i bakgrunden – alltså ladda innehåll eller utför anrop när användaren inte interagerar med sidan/tjänsten/appen (Idle).
- Sträva efter att ha relevant innehåll laddat och redo för besökaren att interagera med inom 5 sekunder (räknat efter en långsam 3G-uppkoppling) (Load).
RAIL-modellen passar inte alla sajter, men principerna bakom den är ganska allmängiltiga – skapa den bästa möjliga användarupplevelsen. Och användare hatar att vänta!
Tänk på att
Var försiktig med att låta administratörer av din webbplats själva installera widgets, plug-ins och API-kopplingar. Visst, det där animerade statistikverktyget som helt gratis ger er coola grafer på webbplatsen ser ju fantastiskt ut, men har ni kollat hur extern hämtning av data från deras API påverkar er laddningstid? Kanske får artikeln med graferna 30% mindre besökare på grund av laddtiden?
En snabb webbplats är en konkurrensfördel, samtidigt som den självklart ger en mycket bättre användarupplevelse. Win-win alltså!
Fyra tips för en snabbare webb
- Välj en bra hostinglösning. Att ha rätt webbhotell och rätt abonnemang hos det webbhotellet är viktigt för snabbheten. Hostinglösningen måste kunna hantera den trafik du har.
- Optimera cachningen. Se till att ha rätt verktyg för, och optimera, cachningen av webbplatsens innehåll. Inga webbsidor är snabba om allt innehåll måste laddas vid varje sidhämtning.
- Koda rätt. Onödig eller felaktig kod gör webbsidan långsam. Koda rätt från början. Och om webbplatsen använder ett färdigt tema – kolla om den koden är väl optimerad – annars kan det bli nästan omöjligt att lösa i efterhand. Kom överens med din byrå att deras utvecklare ska lägga tid på att optimera all kod, CSS och JavaScript från början.
- Spara bilder rätt och ”cruncha” dem. Innehåller din webbplats mycket bilder är det viktigt att den som publicerar innehållet också förstår hur bilder ska optimeras på rätt sätt. Bilder som passar bäst som .jpg kan inte sparas som .gif eller .png och tvärtom. Det finns också verktyg som i efterhand ”crunchar” bilder för att ta bort onödig information ur dem.
Verktyg för att testa
Här är några verktyg för att börja testa hur snabbt din webbplats laddar. Vissa, som Googles egna, ger väldigt ytliga besked om varför din webbplats är långsam. Andra, som Pingdom, går mer på djupet, och är att rekommendera för att verkligen finna flaskhalsarna.
Googles Test My Site
https://testmysite.withgoogle.com
Googles PageSpeed Insights
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Pingdom Tools
https://tools.pingdom.com
GTmetrix
https://gtmetrix.com
Dareboost
https://www.dareboost.com/en/home
Vill du veta mer hur vi på digitala byrån Wonderfour kan hjälpa ditt företag, varumärke eller organisation att få en snabbare och bättre konverterande webb? Hör av dig till vår projektledare Lena Fischer på lena@wonderfour.se / +46 – 70 710 83 43.