Insikt_ 2017.09.20
Botar. När tar dom över på redaktionen?
En chatbot är ett program som ska simulera en konversation mellan mänskliga användare på Internet. Du skriver en fråga och får genast svar.
Den här typen av mer eller mindre avancerade botar har länge använts för supportfrågor eller i webbshoppar. Nu har dom också blivit vanliga hos många av de större redaktionella webbplatserna, eller mer specifikt, på deras Facebooksidor.
När The Sun använde en chatbot på Facebook för att täcka fotbollsrapportering gick statistiken för ”click through” till deras huvudsajt upp med 43%. Boten levererade nyheter kring transferfönstret och möjliggjorde prenumeration på specifika nyheter kring ”din” klubb.
New York Times använde en chatbot under presidentvalet och på valnatten fick CNNs chatbot på Kik in mer än 4,5 miljoner frågor från sina användare.
The Guardian har tagit fram en chatbot – ”Sous chef” – som ger tips på recept baserat på vad användaren har i sin kyl.
BBCPolitics tog fram en bot som specifikt skulle svara på frågor om Brexit, väl medvetna om att allmänheten skulle vara intresserad av att ställa frågor kring Brexit under lång tid framöver.
Den chatbot som på senare tid fått kanske mest press är dock inte redaktionell. Det är DoNotPay som helt automatiserat överklagar parkeringsböter i New York och London. Gratistjänsten har framgångsrikt överklagat över 160.000 böter. Den redaktionella bot som kan hitta den nivån av funktionalitet för sina besökare kommer säkert bli en vinnare.
Några exempel på tidningar som använder chatbots knutna till sin Facebooksida och till Facebook Messenger är
Enter WonderBot
Självklart vill inte vi på Wonderfour vara sämre. Häromdagen la vi några timmars kvällsjobb på att ta fram vår alleles egna chatbot, WonderBot. Hen finns nu inkorporerad på vår Facebooksida (som du når här). Funktionaliteten är ännu på apstadiet, men för varje användare som faktiskt interagerar med WonderBot kan vi se vilken typ av frågor som ställs och hur den borde utvecklas vidare. Just där ligger ännu en stor del av problematiken med chatbots – att förutspå vad användaren kommer att ställa för frågor. Men inom några år kommer ”machine learning” att hantera den problematiken på ett enkelt sätt.
Våga testa!
Vill du testa att göra din egna chatbot men känner att du inte har programeringskunskaperna? Lugn, det finns mängder med enkla verktyg. Testa till exempel: