Insikt_ 2024.05.20
Bättre digital affär med datadriven design och utveckling
Datadriven design och utveckling revolutionerar sättet vi skapar webbplatser på. Genom att utnyttja användardata och beteendeanalyser kan webbutvecklare skapa mer intuitiva och effektiva webbupplevelser. En central del i detta arbete är att förstå hur användare interagerar med en webbplats, vilka delar de använder mest och var de möter hinder.
När vi talar om datadriven design, handlar det om att gå bortom gissningar och estetiska val och istället låta användardata styra beslut om layout, innehåll och funktionalitet. Design som i UX, UI och struktur snarare än färg och form.
Det första steget är att samla in rätt data. Detta inkluderar inte bara grundläggande analyser som sidvisningar och besökstid, utan även mer djupgående insikter som värmekartor och användarflödesanalyser. Dessa verktyg kan avslöja var användarna klickar, hur de scrollar och vilka vägar de tar genom webbplatsen.
Ett vanligt misstag i webbdesign är att göra antaganden baserade på personliga preferenser eller branschtrender. Datadriven design undviker detta genom att testa olika versioner av en webbsida för att se vilka som presterar bäst. A/B-testning är här ett kraftfullt verktyg. Genom att presentera två olika (eller gärna fler) versioner av en sida för lika delar av trafiken kan vi konkret se vilken design som genererar bättre konverteringsgrad eller längre engagemang, och i vilka målgrupper.
En annan fördel med att använda data är möjligheten att personalisera användarupplevelsen. Webbplatser kan anpassas efter besökarens tidigare beteende, geografiska plats eller till och med tid på dygnet. En dynamisk anpassning av innehåll baserat på användarens interaktioner kan öka relevansen och därmed också användarens tillfredsställelse och lojalitet.
Implementering av datadriven design kräver dock både rätt verktyg och en kultur som stöder ständigt lärande och optimering. Det är viktigt att ställa upp tydliga mål för vad man vill uppnå med webbplatsen och att regelbundet återvända till datan för att se om de designval som gjorts leder till de önskade resultaten. Denna cykel av implementering, testning och förbättring gör att webbplatsen kontinuerligt kan utvecklas i takt med att ny data samlas in och nya tekniker blir tillgängliga.
För att framgångsrikt införa en datadriven designprocess är det avgörande att hela teamet, från designers till utvecklare och marknadsförare (och självklart beställarsidan), förstår värdet av data och har tillgång till de verktyg och färdigheter som krävs för att tolka och använda datan effektivt. Det kräver också en beredskap att ibland ifrågasätta egna förutfattade meningar och vara öppen för att datan kan leda till oväntade insikter.
WonderFours tio tips för datadriven design- och webbutveckling
- Samla in rätt data: Använd verktyg som Google Analytics, Plausible, Matomo, Cabin, Hotjar … för att förstå användarnas beteenden och preferenser. Och lär dig hur du läser av datan du samlar in på rätt sätt.
- Använd A/B-testning: Testa olika versioner av designlösningar för att se vilken som presterar bäst utifrån konkreta mål som konverteringsgrad eller användarengagemang. Här är tydligt uppsatta och konkreta mål att mäta viktigt.
- Anpassa innehållet: Skapa personliga upplevelser genom att anpassa innehåll och erbjudanden baserade på användardata som tidigare beteenden eller demografisk information.
- Optimera för användbarhet: Använd användardata för att identifiera och förbättra problemområden på din webbplats för att öka användbarheten och tillgängligheten. Identifiera hur användaren navigerar i webbplatsen — är valda Call-to-Actions tillräckligt tydliga?
- Övervaka och analysera kontinuerligt: Datadriven design är en pågående process. Regelbunden övervakning och analys hjälper dig att hålla dig uppdaterad med hur väl din webbplats möter användarnas behov. Har du inte tid eller kunskap för att övervaka er data? Ta in hjälp!
- Inkorporera feedback: Samla in och analysera användarfeedback för att förstå hur dina designändringar påverkar deras upplevelse. Som alltid när det gäller feedback är det viktigt att alltid ställa tydliga frågor — undvik frågor som mer gäller tycke och smak. Hittade du det du sökte? Saknade du information? Kändes struktur och navigation självklar?
- Visualisera data för beslut: Använd visualiseringstekniker för att göra datan mer begriplig och användbar i design- och utvecklingsprocessen. Visualisering av data kan göras med dashboards med primära KPI:er som i realtid ger information om trafik, konvertering och användarbeteende. Även heatmaps är ett bra sätt att visualisera data.
- Använd prediktiv analys: Dra nytta av maskininlärning och prediktiv analys för att förutse användarbehov och trender, vilket kan guida dina designbeslut. Prediktiv analys använder historisk data och maskininlärning för att förutsäga framtida användarbeteende, händelser och trender.
- Fokusera på mobilen först: Med tanke på mobila användares dominans, bör datan som samlas in från mobila enheter ha hög prioritet i designprocessen.
- Odla en kultur av experiment och lärande: Uppmuntra en företagskultur som värderar experiment och lärande från data, där varje test (lyckat eller ej) ses som en möjlighet att förbättra. Var snabbfotad och låt er webbyrå proaktivt utföra kontinuerliga A/B-tester på typer av och placering av innehåll.
Datadriven design betyder att vi bygger webbplatser baserade på solid kunskap om användarnas behov och beteenden. Det leder inte bara till mer användarvänliga och effektiva webbplatser, utan också till en mer dynamisk och adaptiv webbnärvaro. Som ett resultat kan ert företag, organisation eller ert varumärke bättre engagera era besökare, förbättra användarupplevelsen och i slutändan öka er digitala affär.