Wonderfour

Insikt_ 2022.10.26

Bästa alternativen till Google Analytics?

Bästa alternativen till Google Analytics?

GDPR. CCPA. PECR. Det är mycket regler att hålla reda på nu. Många befintliga användare av Google Analytics skräms av nyheter om företag, myndigheter och organisationer som hotas av vite för att deras användardata hanteras på amerikanska servrar. Därför listar vi här några analysverktyg som är helt GDPR-säkra.

Plausible

Plausible marknadsför sig själva som det enkla och integritetsvänliga alternativet till Google Analytics. Plausible bygger på öppen källkod (open source), hosting sker i EU med europeisk molntjänst. Här krävs inga cookies och hanteringen är helt GDPR/CCPA och PECR-kompatibel. Skriptet som Plausible använder är endast 1 kilobyte och det är såklart trevligt för laddtider. Är du en van Google Analytics-användare kan Plausible kännas lite tomt. Enkelhet är ledordet och det är inte det rätta verktyget om du är en riktig power user som vill gräva djupt i datan. För den vanliga användaren är däremot Plausible perfekt. Lätt att installera och enkelt att läsa av.

Pris: Beror på antalet sidvisningar. Vid 100.000 sidvisningar per månad är priset 19$.

Plausible

Cabin

Väldigt likt Plausible men med en tydlig klimatprofil. Med Cabin får du också data på hur mycket energi och koldioxid dina webbsidor alstrar. Cabin har också det i vårt tycke renaste och mest estetiska gränssnittet, och det är ju alltid trevligt. Cabin är inte open source, så du kan inte själv utveckla ytterligare funktionalitet. Molntjänst som inte kan läggas på egen server.

Pris: Grundversionen är gratis. Den mer utvecklade versionen kostar 19$/månad.

Cabin

Matomo

Matomo är precis som Plausible byggt på öppen källkod (open source). Det gör att integrering med till exempel webbplatser byggda på WordPress, som också är open source, förenklas. Det gör också att det går att utveckla egen funktionalitet i verktyget. Överlag så liknar Matomo väldigt mycket Google Analytics, med funktioner som Tag Manager, Heatmaps (som i Google Datastudio) och A/B- testning. Med Matomo väljer du själv på vilken server du vill spara och hantera din data. Du kan alltså hosta verktyget på din egen server. Generellt är Matomo ett fullvärdigt och kanske till och med bättre alternativ än Google Analytics, men kräver också en hel del av den som ska sätta upp och framförallt utveckla kontot.

Pris: Gratis vid hosting på egen server. Molnlösning kostar 199 sek/månad.

Matomo

Vizzit

Svenskt webbanalysverktyg. Kunden äger all insamlad data och väljer själv vad som ska användas och sparas. IP-adresser samlas in på det sätt som godkänts av EU. All data samlas in och hanteras i Sverige. Betaltjänst. Ingen selfhosting. Inte open source. Vi på Wonderfour har inte testat Vizzit, men produkten känns som en svag utmanare till övriga verktyg på listan, både vad gäller funktionalitet, utseende och pris.

Pris: Inget utsatt pris utan individuellt för kund.

Vizzit

Vad ska jag tänka på innan jag väljer webbanalysverktyg?

Alla som har en webbplats behöver ett analysverktyg för sin data. Att helt välja bort detta är aldrig ett rimligt val, du går helt enkelt miste om för mycket värdefull information om dina användares beteende. Men vad bör jag tänka på innan jag eventuellt byter ut Google Analytics? Vi listar några punkter som vi tycker är extra viktiga:

  • Kan jag importera min befintliga Google Analytics data? Att gå miste om åratal av insamlad data är aldrig bra. Se till att du kan importera den data du redan har.
  • Molnserver i Europa eller möjlighet att lägga verktyget på egen server (selfhosting).
  • Spårning utan cookies
  • Spårning utan medgivande
  • Möjlighet att sätta upp egna mål

 

Till er tjänst
Är vi rätt digital byrå för er? Kontakta Lena Fischer, Head of New Business, så tar vi reda på det.

+46 70 710 83 43
lena@wonderfour.se
Digitala insikter
Tankar, inspiration & insikter från oss på digitala byrån Wonderfour som med ojämna mellanrum droppar rakt ner i din mailbox.
CASE_

Söker du en digitalbyrå med design thinking? med agilt dna? med teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu. Kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.

lena@wonderfour.se

+46 70 710 83 43

Bli kontaktad

Tack!

Vi kommer höra av oss till er så snart vi kan.
👍
hej!
Jag godkänner att ni sparar mina kontaktuppgifter.