Wonderfour

Insikt_ 2020.03.27

Är Pinterest något för mitt företag?

Är Pinterest något för mitt företag?

Pinterest växer och fler företag inser möjligheterna med plattformen. Var femte svensk använder idag Pinterest för att hitta, spara och organisera inspirerande bilder. Är din målgrupp kvinnor mellan 25-45 år finns ingen anledning för ditt företag att inte addera det till era sociala medier. Vi listar fem saker som företag bör tänka på för att lyckas på Pinterest.

1. Driv trafik till din webbplats

Till skillnad från Instagram där relationsbyggandet i första hand sker på plattformen kan Pinterest generera direkt trafik till din webbplats. Skapar du tillräckligt bra innehåll är länken frestande nära för att se mer. Men ta för allt i världen en funderare på hur övergången från en inspirerande miljö till din webbplats upplevs. Eftersom du slåss mot oändligt många snygga bloggar och tidskrifter behöver din webbplats vara “Pinterest-kompatibel” och förlänga kundresan för en mjukare övergång i stället för att direkt hamna på en beskrivning av dina tjänster eller uppmaning till konvertering.

2. En positiv plattform

Statistik har visat att Pinterest är den plattform där användarna upplever sin tid som mest positiv och inspirerande. Det skiljer Pinterest från andra sociala medier som mer kravfyllda och inte lika meningsfulla. Det om något är en anledning att använda Pinterest som ingrediens för ett lyckat marknadsarbete!

3. Annonser blir organiskt innehåll

Gör du annonser av så högt värde att mottagaren sparar din pin förvandlas den till organiskt innehåll, vilket självklart är ett drömscenario! En pin som du annonserar i två veckor kan leva vidare i mottagarens värld långt efter det. På Pinterest bör du alltså skapa annonser som inspirerar och fokusera mindre på själva konverteringen. Då kan du bygga en stark relation till målgruppen.

4. SEO-anpassa ditt innehåll

Pinterest är en sökmotor vilket betyder att du behöver arbeta med SEO precis som med din webbplats för att få människor att hitta dig. Relevansen är viktig även här så använd passande sökord för ditt innehåll och företag, inte några klickbaits. Men självklart ska du använda efterfrågan till din fördel genom att ha koll på vad människor söker på och producera innehåll efter det. Det finns idag ingen statistik över sökord i Europa men genom att själv söka på ord kopplat till vad du sysslar med får du förslag på de populäraste sökningarna inom ämnet. Tack vare det kan du nu ta fram en strategi för vilka sökord som ditt företag bör arbeta med och vilket innehåll som för tillfället efterfrågas på Pinterest.Pinterest har nyligen lanserat ett nytt verktyg, Pinterest Trends, för att jämföra volymer på sökord men än så länge är verktyget enbart baserat på sökningar i USA. Men Pinterest växer i snabb takt globalt så vi spår att det snart blir tillgängligt för fler marknader.

5. Bildsök växer sig större

Speciellt bland millennials är bildsök populärt och Pinterest var inte sena med att hoppa på det tåget. Det betyder att säljer ditt företag produkter bör du inte enbart arbeta med snygga lifestylebilder utan öka chanserna för att nå ut med rena produktbilder.

Hoppas den här artikeln gett mer klarhet över vad ditt företag bör tänka på när det kommer till Pinterest. Vill du slippa addera ännu en plattform på din att göra-lista?
Läs mer om hur Wonderfour kan hjälpa er med sociala medier här.

Eller kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm på lena@wonderfour.se / 070-710 83 43.

Till er tjänst
Är vi rätt digital byrå för er? Kontakta Lena Fischer, Head of New Business, så tar vi reda på det.

+46 70 710 83 43
lena@wonderfour.se
Digitala insikter
Tankar, inspiration & insikter från oss på digitala byrån Wonderfour som med ojämna mellanrum droppar rakt ner i din mailbox.
CASE_

Söker du en digitalbyrå med design thinking? med agilt dna? med teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu. Kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.

lena@wonderfour.se

+46 70 710 83 43

Bli kontaktad

Tack!

Vi kommer höra av oss till er så snart vi kan.
👍
hej!
Jag godkänner att ni sparar mina kontaktuppgifter.