— a Digital First Agency for
Let's Talk!
Wonderfour
Insight_ 2025.09.22

UX-trender 2025/2026. Vad spelar roll & vad är mest hype?

UX trender 2025 - 2026

Varje år fylls LinkedIn-flöden och branschartiklar av listor över “de viktigaste UX-trenderna”. Microinteractions! Dark mode! AI-driven personalisering! Men vad av allt detta gör faktiskt skillnad för dina användare – och vad är mest buzzwords?

Här är vår syn på UX-trenderna som kommer dominera 2025/2026, och framför allt: vilka som är värda din tid, budget och energi.

1. AI som gör jobbet – men inte tar över

Ja, AI finns på varje trendlista just nu. Och ja – det kommer påverka UX. Men inte på det sätt många tror.

De stora vinsterna ligger i bakgrunden:

  • Smarta rekommendationssystem som faktiskt hjälper användaren.
  • Genererade förslag som gör upplevelsen snabbare (t.ex. fylla i formulär, skapa innehåll).
  • Prediktiv sök som visar rätt resultat innan du ens hunnit skriva klart.

Det som inte är värt att jaga är “AI för AI:ns skull”: en chatbot på varje sida, eller genererat innehåll som inte förbättrar användarresan.

Vårt råd: Implementera AI där det löser ett verkligt problem eller sparar användaren tid. Testa på liten skala, mät effekten, och skala upp först när det bevisligen hjälper.

2. Prestanda och tillgänglighet = UX-basics

2025/2026 är det inte längre en trend att ha en snabb, tillgänglig och mobilvänlig sajt – det är ett absolut måste.

  • Laddtid: Core Web Vitals är här för att stanna. 0,3 sekunders snabbare laddtid kan vara skillnaden mellan en konvertering och ett avhopp.
  • Tillgänglighet: Färgkontraster, läsbarhet och stöd för skärmläsare är inte bara en juridisk fråga – det är en konkurrensfördel.
  • Mobil först: De flesta användare kommer från mobil. Designa därefter.

Vårt råd: Mät, testa och optimera kontinuerligt. UX börjar med att användaren ens kan använda tjänsten snabbt och utan hinder.

3. Personalisering – på användarens villkor

Användare förväntar sig en upplevelse som känns relevant. Men gränsen för vad som känns “trevligt” och vad som känns “för mycket” är hårfin.

2025/2026 handlar personalisering om att ge kontroll:

  • Möjlighet att stänga av eller anpassa rekommendationer.
  • Transparens kring vad som används för att personanpassa upplevelsen.

Exempel: en e-handel som låter dig välja “visa bara hållbara alternativ” eller “prioritera billigaste fraktalternativet”.

Vårt råd: Gör personaliseringen till ett verktyg, inte en överraskning. Visa att ni respekterar användarens data.

4. Mikrointeraktioner som känns naturliga

De senaste åren har designvärlden älskat animationer – ibland lite för mycket (ja, vi också).

2025/2026 ser vi en mognad:

  • Mikrointeraktioner används för att förstärka feedback (“din beställning gick igenom”), inte som dekoration.
  • Animationer är snabba, tydliga och diskreta.

Vårt råd: Testa gärna animationer med riktiga användare. Om de upplever att det “går långsamt” har ni gått för långt.

Mikrointeraktioner UX digitalbyrå webbyrå

Mikrointeraktioner – använd gärna men bara där det ger besökaren en merupplevelse.

5. Innehållsdriven UX

Det blir allt tydligare: en bra användarupplevelse är inte bara design – det är innehållet som leder användaren rätt.

  • Klara, handlingsinriktade rubriker.
  • Mikrocopy som guidar (“Fyll i din e-postadress för att få offert inom 24 timmar”).
  • Färre, tydligare val som leder mot konvertering.

Vårt råd: Låt design och innehåll utvecklas parallellt. UX-design utan rätt copy är bara en snygg prototyp.

Hype att kanske undvika (åtminstone tills det finns en tydlig nytta)

Det finns alltid trender som får stort utrymme – men som sällan gör din produkt eller webbplats bättre. 2025/2026 tycker vi att du ska vara försiktig med:

  • Överdesignade 3D-gränssnitt: Coolt i en showcase eller kampanj, men ofta distraherande i vardaglig användning.
  • Chatbots som primär navigation: Användaren vill hitta information snabbt, inte “prata” sig fram till svar.
  • Obegripligt komplexa animerade övergångar: De saktar ner användaren istället för att hjälpa dem.
  • Personalisering utan transparens: Om det inte går att förstå varför något visas kan det skapa misstro.
  • Obligatoriskt dark mode: Bra som valbart läge – men inte som enda läge.
  • Gamification på fel plats: Poängsystem och badges kan vara kul, men känns ofta krystade om de inte tillför värde.
  • NFTs, blockchain och metaverse “bara för att”: Om det inte löser ett verkligt problem är det bättre att vänta.

Vårt råd: Satsa inte på det som ser häftigt ut i en dribbble-shot, utan på det som hjälper dina användare framåt och stöttar dina affärsmål.

Slutsats: UX 2025/2026 handlar om mognad

De bästa digitala upplevelserna de kommande åren är inte de mest flashiga – det är de som känns enkla, snabba och relevanta.

Som användare ska du knappt märka tekniken – du ska bara komma fram till ditt mål.

För företag betyder det här en sak: UX är inte ett projekt, det är en process.

Fortsätt mäta, testa och förbättra, så ligger du alltid ett steg före konkurrenterna.


Vi är WonderFour – en digitalbyrå i Stockholm. Vi kan hjälpa er med digital strategi, webb- och digital utveckling, design, UX & UI, SEO, SEM, content, sociala medier och digital marknadsföring. Prata med Lena Fischer, vår Head of New Business: lena@wonderfour.se

Hej, vi är Wonderfour, Wonderfour Heart en kreativ och resultatinriktad digitalbyrå i Stockholm. Sedan 2010 har vi hjälpt våra kunder med deras digitala resa. Tillsammans skapar vi morgondagens digitala lösningar.

Söker du en digitalbyrå
med design thinking? agilt dna? teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu. Kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.

lena@wonderfour.se

+46 70 710 83 43

Bli kontaktad

Tack!

Vi kommer höra av oss till er så snart vi kan.
👍
hej!
Jag godkänner att ni sparar mina kontaktuppgifter.
Wonderfour X —
  • Kompis Sverige
  • PRO Pensionären
  • Franka Bostad
  • KIT
  • Vd-tidningen
  • Flora
  • Tidningen Ridsport
  • Tidningen Specialpedagogik
  • Origo
  • Idrottsforskning
  • Senioren
  • Besöksliv
  • Djurförsök
  • UNF
  • Rabarber
  • DiK
  • Enea
  • Eriksberg Catering
  • Kompis Sverige
  • PRO Pensionären
  • Franka Bostad
  • KIT
  • Vd-tidningen
  • Flora
  • Tidningen Ridsport
  • Tidningen Specialpedagogik
  • Origo
  • Idrottsforskning
  • Senioren
  • Besöksliv
  • Djurförsök
  • UNF
  • Rabarber
  • DiK
  • Enea
  • Eriksberg Catering
  • Kompis Sverige
  • PRO Pensionären
  • Franka Bostad
  • KIT
  • Vd-tidningen
  • Flora
  • Tidningen Ridsport
  • Tidningen Specialpedagogik
  • Origo
  • Idrottsforskning
  • Senioren
  • Besöksliv
  • Djurförsök
  • UNF
  • Rabarber
  • DiK
  • Enea
  • Eriksberg Catering
  • Fru Bohlin
  • HS30 Hållbart Stockholm
  • Stora Enso
  • Avy
  • Kvalitets Magasinet
  • Klimatpolitiska Rådet
  • Belatchew Arkitekter
  • miVida
  • Tidningen Förskolan
  • Biblioteksbladet
  • OFR
  • Sveafastigheter
  • Demo
  • Adoer
  • Svenska kyrkan
  • Riksdag & Departement
  • GWA
  • Finansliv
  • Fru Bohlin
  • HS30 Hållbart Stockholm
  • Stora Enso
  • Avy
  • Kvalitets Magasinet
  • Klimatpolitiska Rådet
  • Belatchew Arkitekter
  • miVida
  • Tidningen Förskolan
  • Biblioteksbladet
  • OFR
  • Sveafastigheter
  • Demo
  • Adoer
  • Svenska kyrkan
  • Riksdag & Departement
  • GWA
  • Finansliv
  • Fru Bohlin
  • HS30 Hållbart Stockholm
  • Stora Enso
  • Avy
  • Kvalitets Magasinet
  • Klimatpolitiska Rådet
  • Belatchew Arkitekter
  • miVida
  • Tidningen Förskolan
  • Biblioteksbladet
  • OFR
  • Sveafastigheter
  • Demo
  • Adoer
  • Svenska kyrkan
  • Riksdag & Departement
  • GWA
  • Finansliv
  • Skogen
  • Globala Torget
  • FAR
  • Klartänkt
  • Miljö & Utveckling
  • Formas
  • Lillasyster
  • Tidningen Gymnasiet
  • Lärarförbundet
  • Hotellrevyn
  • Münchenbryggeriet
  • Sunet
  • CAP&Design
  • Sveriges Tidsskrifter
  • Dieselverkstaden
  • Swaretz & Partner
  • Mälarsalen
  • Medieinstitutet
  • Skogen
  • Globala Torget
  • FAR
  • Klartänkt
  • Miljö & Utveckling
  • Formas
  • Lillasyster
  • Tidningen Gymnasiet
  • Lärarförbundet
  • Hotellrevyn
  • Münchenbryggeriet
  • Sunet
  • CAP&Design
  • Sveriges Tidsskrifter
  • Dieselverkstaden
  • Swaretz & Partner
  • Mälarsalen
  • Medieinstitutet
  • Skogen
  • Globala Torget
  • FAR
  • Klartänkt
  • Miljö & Utveckling
  • Formas
  • Lillasyster
  • Tidningen Gymnasiet
  • Lärarförbundet
  • Hotellrevyn
  • Münchenbryggeriet
  • Sunet
  • CAP&Design
  • Sveriges Tidsskrifter
  • Dieselverkstaden
  • Swaretz & Partner
  • Mälarsalen
  • Medieinstitutet
  • Tantalos Fastigheter
  • H2 Entreprenad
  • Magazin24
  • Världskulturmuseerna
  • & Other Stories
  • Dagens Nyheter
  • Areal
  • Fritidspedagogik
  • Chef & Ledarskap
  • Tidningen Curie
  • John Ericsson Institutet
  • Plattform Sthlm
  • Business Arena
  • Accent magasin
  • Tandläkartidningen
  • Sveriges Mediebyråer
  • Beckmans Akademi
  • Extrakt
  • Tantalos Fastigheter
  • H2 Entreprenad
  • Magazin24
  • Världskulturmuseerna
  • & Other Stories
  • Dagens Nyheter
  • Areal
  • Fritidspedagogik
  • Chef & Ledarskap
  • Tidningen Curie
  • John Ericsson Institutet
  • Plattform Sthlm
  • Business Arena
  • Accent magasin
  • Tandläkartidningen
  • Sveriges Mediebyråer
  • Beckmans Akademi
  • Extrakt
  • Tantalos Fastigheter
  • H2 Entreprenad
  • Magazin24
  • Världskulturmuseerna
  • & Other Stories
  • Dagens Nyheter
  • Areal
  • Fritidspedagogik
  • Chef & Ledarskap
  • Tidningen Curie
  • John Ericsson Institutet
  • Plattform Sthlm
  • Business Arena
  • Accent magasin
  • Tandläkartidningen
  • Sveriges Mediebyråer
  • Beckmans Akademi
  • Extrakt
  • Democracy & Pluralism
  • Bulls
  • SVT
  • Europi Property Group
  • Regio Fastigheter
  • Faktiskt.se
  • Sulkysport
  • Tidningen Uttryck
  • Lärarnas Tidning
  • Bilkåren
  • Läkartidningen
  • LSU
  • Brunswick Real Estate
  • SLU
  • Publikt
  • No Picnic
  • Kulturhuset Dieselverkstaden
  • Dagens Samhälle
  • Democracy & Pluralism
  • Bulls
  • SVT
  • Europi Property Group
  • Regio Fastigheter
  • Faktiskt.se
  • Sulkysport
  • Tidningen Uttryck
  • Lärarnas Tidning
  • Bilkåren
  • Läkartidningen
  • LSU
  • Brunswick Real Estate
  • SLU
  • Publikt
  • No Picnic
  • Kulturhuset Dieselverkstaden
  • Dagens Samhälle
  • Democracy & Pluralism
  • Bulls
  • SVT
  • Europi Property Group
  • Regio Fastigheter
  • Faktiskt.se
  • Sulkysport
  • Tidningen Uttryck
  • Lärarnas Tidning
  • Bilkåren
  • Läkartidningen
  • LSU
  • Brunswick Real Estate
  • SLU
  • Publikt
  • No Picnic
  • Kulturhuset Dieselverkstaden
  • Dagens Samhälle
  • EMTF
  • Vårdfokus
  • SvD
  • Tidningen Hemslöjd
  • Pauser Media
  • Sjukhusläkaren
  • Pedagogiska Magasinet
  • Alfa
  • Miljöpartiet
  • TCO
  • Arbetsvärlden
  • Leimdörfer
  • Vetenskapsrådet
  • StockholmMediaWeek
  • Coca Cola Enterprises
  • Folkoperan
  • Länsförsäkringar
  • Svensk Farmaci
  • EMTF
  • Vårdfokus
  • SvD
  • Tidningen Hemslöjd
  • Pauser Media
  • Sjukhusläkaren
  • Pedagogiska Magasinet
  • Alfa
  • Miljöpartiet
  • TCO
  • Arbetsvärlden
  • Leimdörfer
  • Vetenskapsrådet
  • StockholmMediaWeek
  • Coca Cola Enterprises
  • Folkoperan
  • Länsförsäkringar
  • Svensk Farmaci
  • EMTF
  • Vårdfokus
  • SvD
  • Tidningen Hemslöjd
  • Pauser Media
  • Sjukhusläkaren
  • Pedagogiska Magasinet
  • Alfa
  • Miljöpartiet
  • TCO
  • Arbetsvärlden
  • Leimdörfer
  • Vetenskapsrådet
  • StockholmMediaWeek
  • Coca Cola Enterprises
  • Folkoperan
  • Länsförsäkringar
  • Svensk Farmaci

Offert. Praktik. Samarbete. Spännande nytt projekt?

Let's Connect