Wonderfour

Insikt_ 2019.05.24

Öka dina följare på Facebook – fem enkla tips

Öka dina följare på Facebook – fem enkla tips

Med 2,38 miljarder aktiva användare per månad är Facebook fortfarande det viktigaste och största sociala nätverket för många marknadsförare och småföretagare. Annonsverktyget är välutvecklat, publiken är utöver den vanliga, och trots en del negativ press så slutar Facebook inte växa.

Att bygga en mängd med följare är fortfarande oerhört viktigt för att kunna ansluta sig till potentiella kunder, men algoritmen är verkligen inte avsedd att hjälpa dig.

Här presenterar vi fem tips som hjälper dig att öka din fanbas!

    1. Blockera ”fake” följare
      ”Fake” följare engagerar sig inte med dina inlägg, vilket skadar din räckvidd. Eftersom Facebook visar dina inlägg för endast 6% (eller färre) av dina följare, är det väldigt viktigt att de du når ut till är riktiga människor och inte botar.
      Om algoritmen ser ett bra engagemang från dina följare, så når du fler personer med dina framtida inlägg. Om algoritmen upptäcker att ingen engagerar sig i dina inlägg kommer din räckvidd bara fortsätta att minska.
      Så se till att du har koll på detta, och gå igenom dina följare och blockera de som är ”fake”. Det är en av de viktigaste sakerna du kan göra för att nå fler människor och öka dina följare och gilla-markeringar på din sida.
    2. Stäng av automatiska placeringar
      Om du brukar boosta dina inlägg, se till att dina planerade mål alltid är i fokus. Facebook låter dig välja bland olika målsättningar, där du kan välja mellan engagemang eller meddelanden är viktigast för dig. För att öka ditt följar-antal bör du välja engagemang.
      Sedan är det viktigt att du ser till att automatiska placeringar är avstängda. Detta är en funktion som Facebook automatiskt slår på så att de kan visa dina inlägg för personer på Instagram också. Även fast detta kommer att öka din räckvidd så kommer det inte att hjälpa dig att öka dina följare på Facebook.
      Avmarkera kryssrutan ”Automatiska placeringar” och bläddra för att avmarkera Instagram. Nu visas dina annonser bara för användare på Facebook, som är mycket mer benägna att gilla din sida.
    3. Bjud in användare att gilla din sida
      När någon engagerar sig med ditt Facebook-inlägg, så har du möjlighet att bjuda in dem till att gilla din sida och se mer av ditt innehåll. Det är inte detsamma som att skicka en inbjudan att ansluta på LinkedIn – utan de personer som du bjuder in att gilla din sida interagerar redan med dig, så ju snabbare du skickar inbjudan desto bättre är dina chanser att lyckas. Vänta inte när någon visar intresse för det du delar. En stor del av dina inbjudningar accepteras och blir aktiva sidföljare.
    4. Lägg till en call to action i slutet på din inlägg
      Oavsett om du skriver för din egen blogg, på LinkedIns publiceringsplattform eller på för någon annan plattform, är det viktigt att du avslutar med en call to action. Be inte användarna att följa dig på fyra olika sociala nätverk, prenumerera på ditt nyhetsbrev och att besöka din webbplats – gör din call to action tydlig och enkel, och fråga dem om att gilla din Facebook sida. Att ha alternativet att välja förhindrar en handling – håll det enkelt och förbättra dina resultat.

  1. Använd din sida för att berätta en annorlunda historia
    Många varumärken använder Facebook på samma sätt som de använder alla sina andra sociala medier. De skapar inlägg, schemalägger det i olika sociala verktyg som Buffert eller Hootsuite, och publicerar det på alla sina sociala kanaler på samma gång. Nyckelfrågan du behöver ställa dig är – om du lägger ut exakt samma innehåll på Twitter, Instagram, Facebook och LinkedIn, varför ska målgruppen följa dig på alla dessa sociala nätverk? Om du gör detta, kommer din målgrupp inte engagera sig på flera plattformar. Var istället stolt över dina sociala medier och skapa anpassat innehåll för varje nätverk.
    Använd Facebook för att dela längre format, dela intressanta bilder och/eller ställ frågor. Se till att var och en av dina inlägg har en unik vinkel och ge din publik en anledning att följa just din sida. Din målgrupp vill inte se samma inlägg överallt.

Att bygga en mängd Facebook följare är svårare än någonsin, men det är fortfarande ett viktigt nätverk, och det finns sätt att använda Facebook på ett effektivt och engagerande sätt. Om du behärskar Facebook rätt så kan det ge stora resultat. Det tar tid och ansträngning, men det kommer sannolikt att löna sig i slutändan.

Vill du läsa mer om hur vi på digitalbyrån Wonderfour kan hjälpa er med era sociala medier? Läs här.

Vill du kontakta oss direkt?Hör av dig till Lena Fischer, Head of New Business, på lena@wonderfour.se / 070-710 83 43.

Till er tjänst
Är vi rätt digital byrå för er? Kontakta Lena Fischer, Head of New Business, så tar vi reda på det.

+46 70 710 83 43
lena@wonderfour.se
Digitala insikter
Tankar, inspiration & insikter från oss på digitala byrån Wonderfour som med ojämna mellanrum droppar rakt ner i din mailbox.
CASE_

Söker du en digitalbyrå med design thinking? med agilt dna? med teknisk spets?

Då kan du sluta leta nu. Kontakta Lena Fischer, Head of New Business hos oss på digitalbyrån Wonderfour i Stockholm.

lena@wonderfour.se

+46 70 710 83 43

Bli kontaktad

Tack!

Vi kommer höra av oss till er så snart vi kan.
👍
hej!
Jag godkänner att ni sparar mina kontaktuppgifter.