Insikt_ 2020.10.15
3 nyheter i sociala medier
Facebook släpper textspärren
Nyligen uppdaterades reglerna för annonsering på Facebook och spärren på max 20% text försvann. Rekommendationen att hålla sig under står dock fortfarande kvar. Skönt att slippa tänka på tycker vissa, det gör ingen större skillnad tycker andra. Det återstår att se om annonslandskapet försämras med allt för många budskap per annons.
LinkedIn lanserar Stories
LinkedIn är nästa kanal att hoppa på story-formatet. Men du behöver inte memorera nya mått för ditt content, dessa är samma som övriga stories. Och som alltid med nya uppdateringar släpps det inte till alla på en gång utan lanseras gradvis. Sverige är ännu inte med på listan men håll utkik!
Social commerce
Facebook & Instagram fokuserar mer och mer på shopping på plattformarna. Butiksfunktionen har utvecklats, fått en egen flik i profilen och nu lanseras möjligheten att handla genom IGTV. Än så länge har några få märken fått testa men är du e-handlare bör du vara beredd.
Som alltid med uppdateringar i sociala medier gynnar det early adopters som är snabba med att använda funktionerna.