Vad Facebook lajkar och dislajkar – förstå den heliga algoritmen.
Nu har det gått snart fem månader sedan Facebook gick ut med att de kommer göra stora förändringar i algoritmen som bestämmer vad du ser i din Facebookfeed. En ändring för att ge sina användare fler möjligheter att interagera med de människor och sidor som de faktiskt bryr sig om. Många har klagat på att de drunknat i inlägg från annonsörer, företag och mediehus och för att bibehålla sin roll som det självklara sociala nätverket måste Facebook naturligtvis hålla sina användare nöjda.
Vid årsskiftet meddelade Mark Zuckerberg att Facebooks algoritm för vad som visas i användarnas feed genomgått stora förändringar. Att inlägg från vänner och familj skulle prioriteras, och innehåll som skapar meningsfulla diskussioner från källor som Facebook ser som trovärdiga kommer också prioriteras mer.
Så om ni sett en ordentlig nedgång i trafiken från Facebook till er webbplats – vilket de flesta företag och publicister gjort de senaste månaderna – är det viktigt att veta vad Facebooks algoritm prioriterar, och vilket typ av innehåll som kan straffa sig.
Inlägg som genererar konversationer mellan användarna visas högre i nyhetsflödet.
Hur mycket er företagssida påverkats av uppdateringen beror på vilken typ av innehåll era inlägg har och hur användarna interagerar med inläggen. Innehåll som skapar meningsfulla diskussioner prioriteras. Här gäller det att känna sin målgrupp och posta kvalitativa inlägg som inte bara skapar likes och delningar utan också kommentarer. Samtidigt gäller det att hålla sig borta från ”engagement bait” – mer om det nedan.
I Facebook-grupper interagerar användare ofta med offentligt innehåll.
Genom att publicera nyheter och inlägg i offentliga Facebook-grupper kan ni skapa ett större engagemang i kommentarsfältet. Tipset här är att återigen känna sin målgrupp och ha fingret på pulsen för i vilka grupper, när och med vilket innehåll det är rimligt att göra inlägg. Eller så kanske ert företag eller varumärke kan starta en egen Facebook-grupp?
Lokalt, trovärdigt och informativt innehåll prioriteras.
Inga genvägar här, bara att skapa verkligt innehåll som användarna faktiskt vill se (och aktivt interagera med).
Innehåll som uppmanar till ”engagement baiting” nedprioriteras och sidor som konsekvent använder denna strategi kan straffas.
Var försiktig. Inlägg som uppmanar personer att kommentera eller reagera på inlägget (så kallad ”engagement bait” kommer att nedprioriteras. För exempel på ”engagement baiting” se fakturan i slutet på artikeln.
Aktiva handlingar värderas högre än passiva handlingar.
Kommentarer, delningar och reaktioner (det som tidigare var gilla) räknar Facebook som aktiva handlingar. Dessa värderas mycket högre än passiva handlingar som klick, tittningar och ”hoover”. Så skapa material som inte bara lockar till klick och tittning, utan som också resulterar i aktiva handlingar (men igen – undvik ”engagement bait”). Och här värderas nu alltså kommentarer allra högst.
Vad Facebook ”Likes” och ”Dislikes”
- Videos som laddas upp direkt på Facebook
- Videos som personer aktivt söker efter eller som har många visningar
- Livesändningar
- Inlägg som skapar dialog och diskussion i kommentarsfälten
- Informativa inlägg
- Bilder och fotografier
- Olika typer av uppmaningar, ex att tagga vänner, gilla inlägget eller sidan, dela inlägget osv
- Inlägg som ser ut som ett videoinlägg men som egentligen bara är en bild
- Inlägg med länkar som går till webbsidor som inte är användarvänliga
- Inlägg med länk som går till en långsam mobil webbplats
Fem typer av ”engagement bait” att undvika
Tag bait
”Tagga en kompis som också gillar sommaren”
Comment bait
”Skriv i kommentaren om du också gillar sommaren”
Vote bait
Inlägg där användaren uppmanas att rösta genom att gilla en av X bilder
React bait
”Gilla om du också älskar sommaren”
Share bait
”Dela om du också gillar sommaren”
Vill du veta mer om hur vi på digitalbyrån Wonderfour kan hjälpa dig med digital strategi, design, utveckling, content och sociala medier? Kontakta vår vd och projektledare Lena Fischer på lena@wonderfour.se eller 070-710 83 43.