Awwwards

Följ och förstå dina användares beteende

Visst, Google Analytics är ett fantastiskt verktyg. Men för oss som verkligen vill följa hur våra användare rör sig på vår webbplats behövs ibland även andra analysverktyg. Ett sådant är Hotjar.

Hotjar, som funnits på marknaden sedan 2015, är ett analysverktyg och ett komplement till Google Analytics. Hotjar innehåller en mängd funktioner som vi tidigare använt olika verktyg för att övervaka, men det är framförallt två funktioner som står ut som extra användbara: Heatmaps och Recording.

Heatmaps

Hur långt läser/scrollar dina användare på dina sidor? Exakt var klickar dom? Och var klickar dom inte? Den oerhört centrala informationen ger Hotjar via funktionen Heatmaps. Kanske kommer du märka att centrala funktioner eller element på din webbplats inta alls klickas på på det sätt du hoppats.

Heatmaps är också särskilt användbara vid A/B-testning av funktioner och innehåll.

Recordings

Recordings är en inspelningsfunktion som lagrar exakt hur en användare rört musmarkören över din webbsida. Funktionen möjliggör för dig att spela upp en video med varje användares musmönster. Var har hen väntat, var har hen nästan klickat för att i sista sekunden ångra sig? I vilken ordning klickar hen dina länkar? Du får i realtid se hur dina besökare faktiskt interagerar med din webbplats, eller i värsta fall hur dom knappt interagerar alls. Lite som att sitta bakom och smygfilma någon som surfar på din webbplats.

Informationen som sparas i Recordings kan sedan filtreras. Välj att visa filmer efter till exempel operativsystem, landningssida, datum, vilken webbläsare som används, desktop, mobil, surfplatta …

 

För vem?

För en webbyrå / digital byrå som Wonderfour ger både dessa funktioner ovärderlig information om hur besökarna använder och interagerar med de webbplatser vi tar fram, information som vi inte kan få ut via Google Analytics. Men Hotjar är ett lika användbart verktyg på beställarsidan för att övervaka den digitala satsningen.

Vill du veta mer om hur vi kan analysera era användares beteendemönster? Kontakta Lena Fischer på 070-710 83 43 eller lena@wonderfour.se

 

Söker du en digitalbyrå som tänker redaktionellt?

Då kan du sluta leta nu.

Kontakta vår vd & projektledare Lena på

lena@wonderfour.se +46 70 710 83 43

Så arbetar vi
Vi är överraskade, nöjda och så lyckliga över att vi valde just er, det har gått så himla lätt och bra.
- Annica Grimlund, Avdelningschef Lärarförbundets Tidningsavdelning
Om du emellanåt vill ha vår syn på nyheter inom gränslandet tech & media så ska du självklart prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev.
Hej! Har du frågor? Vill du att jag kontaktar dig?
Lena Fischer, vd
X
Tack!
Jag hör av mig så snart jag kan.
Hoppsan, det där funkade inte. Men du kan höra av dig till mig på lena@wonderfour.se istället.